لینوکس چیست؟ و چه کاربرد هایی دارد؟

جهت خرید سرور ترید و بایننس اینجا کلیک کنید

لینوکس چیست؟ و چه کاربرد هایی دارد؟

لینوکس چیست؟ و چه کاربرد هایی دارد؟

لینوکس Linux چیست؟ چه مزایایی دارد؟ چرا در دنیای وب و میزبانی سایت اینقدر از لینوکس گفته می شود و اکثر طراحان سایت استفاده از هاست های تحت لینوکس را پیشنهاد می دهند. این سوالات و هزاران سوال دیگر برای افرادی که تازه به عرضه وب و دنیای اینترنت وارد شده اند می تواند چالش های متعددی را ایجاد کند که در این مقاله قصد داریم به توضیح این موارد و پاسخ به سوالات متداول شما بپردازیم. با ما همراه باشید

برای خرید سرور بورس توشن اینجا کلیک کنید

لینوکس چیست؟

لینوکس یا Linux فناوری ای است که از سال ۱۹۹۱ میلادی به دنیای کامپیوتر وارد شد، موردی که باید توجه کنید این است که لینوکس به خودی خود یک سیستم عامل مشابه ویندوز نیست و در اصل Kernel و یا هسته اصلی سیستم عامل است. هسته سیستم عامل یکی از بخش های اصلی و جدایی ناپذیر آن است که بر عملیات های ریشه ای و اصلی همچون اتصال نرم افزار و سخت افزار، مدیریت سخت افزار و حافظه و … نظارت می کند. لینوکس که با نماد پنگوئن خود معروف است از همان ابتدا تاکنون که بیش از ۳۰ سال از عمر آن می گذرد، به صورت رایگان و کد باز ارائه شد که این مورد مورد توجه توسعه دهندگان زیادی قرار گرفت به صورتی که در حال حاضر بیش از ۵۰ سیستم عامل فعال با هسته لینوکس وجود دارد که هر روز بر تعداد آن ها افزوده می شود.

سیستم عامل یا Operating system (OS) چیست؟

سیستم‌ عامل یا Operating system که از آن به اختصار OS یاد می شود، یکی از بخش های اصلی نرم افزاری هر سخت افزار است که بهره برداری از آن را امکان پذیر می کند. وظیفه سیستم عامل اتصال سخت افزار به نرم افزار است و مدیریت منابع رایانه را به عهده گرفته و بستری را فراهم می‌سازد که نرم‌افزار کاربردی اجرا شده و از خدمات آن استفاده کنند.

لینوکس چیست؟ و چه کاربرد هایی دارد؟

میتوان گفت سیستم‌ عامل مکمل سخت افزار فیزیکی است و بدون سیستم عامل امکان استفاده از سخت افزار وجود ندارد. در حال حاضر سیستم عامل های مختلفی در دنیای اینترنت و کامپیوتر وجود دارد که ویندوز و لینوکس از مهم ترین و پر کاربر ترین آن ها هستند. از دیگر سیستم عامل های متداول اندروید، آی‌ او اس و ویندوز فون را می توان نام برد.

هر سیستم عامل یک محیط کاربری به صورت گرافیکی و یا تحت دستورات را به کاربران ارائه می دهد که لینوکس با توجه به پشتیبانی عالی از دستورات خطی و رایگان بودن توانسته است بازاری منحصر به فرد برای خود را ایجاد کند. در ایران هر چند ویندوز با توجه به عدم رعایت قوانین کپی رایت و به صورت رایگان استفاده می شود، بر روی سرور های مجازی و اختصاصی لینوکس بیشترین کاربرد را دارد ومیزبان اکثر سایت ها و برنامه های معروف یکی از توزیع های معروف لینوکس است.

توزیع لینوکس چیست؟

همانطور که اشاره کردیم در پاسخ به لینوکس چیست؟ می توان گفت لینوکس یک هسته سیستم عامل است و دست کاربران و توسعه دهندگان را برای برنامه هایی که نیاز دارند باز گذاشته است. بر خلاف ویندوز که با یک پکیج مشخص در هر نسخه ارائه می شود و تمامی برنامه های انحصاری خود را به صورت پیش فرض بر روی سیستم عامل نصب می کند این توزیع های لینوکس هستند که مشخص می کنند چه برنامه هایی برای چه اهدافی در هر توزیع نصب شوند.

لینوکس چیست؟ و چه کاربرد هایی دارد؟

توزیع های لینوکس در اصل سیستم عامل های توسعه یافته بر اساس لینوکس هستند که توسط گروه ها و شرکت های مختلفی مدیریت و توسعه داده می شوند. هر توزیع بر عملیات های خاصی تمرکز دارد و بستره کاری مشخصی را پشتیبانی می کند. البته همانند ویندوز کماکان کاربران می توانند برنامه های مورد نیاز خود را در این سیستم عامل نصب کنند و اتفاقا عملیات نصب به مراتب ساده تر و امن تر نسبت به ویندوز است . از معروف ترین توزیع های لینوکس می توان به Ubuntu – Gentoo – Mint – Cent-OS – Red hat – Arch – Linux – Dee-pin – Debian – Fedora – open-SUSE – Slackware اشاره کرد که در این میان Debian، Cent-OS و Ubuntu  بیشترین کاربرد را در سرور مجازی و سرور اختصاصی دارند.

آشنایی با کاربرد های لینوکس

همانطور که اشاره کردیم هر توزیع لینوکس کاربرد های متعددی می تواند داشته باشد که برای اهدافی خاص جمع آوری شده باشند. جالب است بدانید که شما بدون مشکل از سیستم عامل لینوکس هم می توانید به عنوان جایگزین ویندوز استفاده کنید و به امکانات فوق العاده ای دسترسی پیدا کنید که پیدا کردن مشابه آن ها در ویندوز بسیار سخت خواهد بود.

البته در زمینه رابط گرافیکی و GUI همیشه ویندوز حرف اول را در سیستم عامل ها میزده است و نمی توان به این مورد بی اعتنا بود ولی توزیع هایی لینوکس مخصوصا اوبونتو نسخه های از همه نظر کامل و زیبا از نظر بصری را برای کامپیوترهای رو میزی ارائه کرده است که کاربران زیادی از این طریق جذب این سیستم عامل ها شدنه اند.

لینوکس چیست؟ و چه کاربرد هایی دارد؟

هر چند بیشتر در سرور ها و کامپیوترهای قدرتمند از این سیستم عامل استفاده می شود، برای مثال سرور مجازی لینوکس، ولی در حال حاضر نسخه های کامپیوتر رومیزی این نسخه ها برای همه مصارف کاربرد دارند به طوریکه در سال های اخیر تعداد زیادی از شرکت های سازنده لپ تاپ و کامپیوتر های قابل حمل به صورت پیش فرض توزیع های لینوکس را بر روی لپ تاپ های جدید نصب می کنند.

لینوکس از لحاظ برنامه نویسی و توسعه از انتخاب های اول حرفه ای هاست چرا که ظرف چند دقیقه می توان بستر مورد نیاز برای انجام اکثر زبان های برنامه نویسی را بر روی آن فراهم کرد و استفاده کم از منابع سخت افزاری به توسعه دهندگان و برنامه نویسان این امکان را می دهند تا از منابع خود در جای دیگری استفاده کنند. لینوکس به راحتی می تواند میزبانی نرم افزارهای معروفی نظیر MySQL، آپاچی (Apache)، پی اچ پی (PHP)، پایتون (Pyton)  را انجام دهد و از این لحاظ در دنیای میزبانی وب از اولین ها می باشد. در حال حاضر اکثر شرکت های هاستینگ خدمات خود را بر روی سرورهای با سیستم عامل لینوکس ارائه می دهند. برای اطلاعات بیشتر هاست لینوکس چیست و چه امکاناتی دارد؟ را بخوانید.

مزایای لینوکس چیست؟

همانطور که اشاره کردیم سیستم عامل لینوکس مزایای متعددی دارد که در هر صنف کاری که باشید می تواند راهکار بسیاری از مشکلات باشد. در ادامه به کلیدی ترین امکانات و مزایایی که لینوکس در اختیار کاربران خود قرار می دهد اشاره خواهیم کرد:

  1. رایگان و در دسترس عموم به دور از تحریم ها
  2. مصرف منابع کم و بسیار سبک در مصارف مختلف
  3. از امن ترین سیستم عامل های موجود و استفاده گسترده در فایروال ها
  4. پشتیبانی قوی و پیدا کردن آسان جواب سوالات در اینترنت
  5. از اکثر درایور های متداول پشتیبانی می کند و نیازی به نصب جداگانه Driver ها ندارد
  6. آپدیت های ماهانه و سالانه زیادی برای رفع مشکلان آن منشتر می شود.
  7. توسعه پذیر و منعطف است.
  8. نیازی به رابط گرافیکی ندارد و در اتصال از راه دور به خوبی عمل می کند.

به این مطلب امتیاز بدهید:
5/5 - (1 امتیاز)
برای خرید سرور اختصاصی اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − 3 =

سوالات خود را از ما بپرسید!

لطفا پیش از ارسال دیدگاه، چند مورد زیر را مطالعه نمایید:

- دیدگاه خود را به زبان فارسی ارسال نمایید.
- به دیدگاه کاربران دیگر احترام بگذارید، پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، تایید نخواهند شد.
- از ارسال لینک‌ سایت های شخصی و ارائه اطلاعات شخصی در متن دیدگاه پرهیز فرمایید.
- موارد مرتبط با بخش پشتیبانی را از طریق مرکز پشتیبانی مطرح فرمایید تا در اسرع وقت بررسی شوند.

بهترین سرویس ، کمترین قیمت

برخی از مشتریان خدمات مجموعه توشن

برخی از مشتریان توشن!

افتخار میکنیم که به ما اعتماد کرده اید...

اینستاگرام توشن را دنبال کنید...
تماس سریع