رایانش ابری چیست؟ همه چیز درباره فناوری ابری

جهت خرید سرور ترید و بایننس اینجا کلیک کنید

رایانش ابری چیست؟ همه چیز درباره فناوری ابری

رایانش ابری چیست؟ همه چیز درباره فناوری ابری

رایانش ابری چیست؟ احتمالا برای شما پیش هم آمده که بخواهید نرم افزاری روی کامپیوتر خود نصب کنید، اما به دلیل پایین بودن منابع سخت افزاری سیستم تان مثل رم و سی پی یو پایین، نتوانسته اید آن را نصب کنید. و برای حل این مشکل به دنبال ارتقا سخت افزاری کامپیوترتان بوده اید. اما دست نگه دارید! به لطف رایانش ابری یا cloud computing که یک فناوری جدید است، دیگر نیازی نیست قطعات سخت افزاری سیستم خود را ارتقا بدهید و هزینه های سنگین بابت تهیه این قطعات پرداخت کنید.

برای خرید سرور بورس توشن اینجا کلیک کنید

در ادامه این مطلب با هم خواهیم دید که رایانش ابری چیست و چه امکانات منحصر به فردی را در دسترس کاربران خود قرار میدهد. سپس تاریخچه پیدایش رایانش ابری را بررسی خواهیم کرد. سرویس های مهم رایانش ابری و مزایا و معایب استفاده از رایانش ابری هم از دیگر موضوعاتی هستند که در این مقاله به توضیح آن ها خواهیم پرداخت. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

رایانش ابری چیست؟

در ساده ترین تعریف می توان گفت رایانش ابری یعنی ارائه سریع منابع ذخیره سازی و پردازشی از طریق اینترنت. لازم به ذکر است که به ازای پرداخت هزینه مشخصی این امکان فراهم می شود. پس اگر به مشکل کمبود منابع در سیستم خود مواجه شدید، کافی است به جای صرف هزینه های سنگین جهت خرید قطعات سخت افزاری، هزینه کمتری برای تهیه فضای ابری پرداخت کنید. تا بتوانید از راه دور پردازش های خود را انجام دهید. البته خوب است به این نکته هم اشاره کنیم که در صورتی پرداخت هزینه برای تهیه فضای ابری برای شما مقرون به صرفه خواهد بود که نیاز دائمی به این پردازش های سنگین نداشته باشید. 

تاریخچه رایانش ابری

در سالیان پیش که کامپیوترهای خانگی وجود نداشت، کامپیوترهای بسیار بزرگی به نام Main Frame ها وجود داشتند که برخی شرکت ها برای انجام فعالیت ها و محاسبات خود مجبور به اجاره چند ساعته این کامپیوترها بودند. شرکت های بزرگ مثل گوگل، آمازون و مایکروسافت کامپیوترهای بسیار قوی و قدرتمندی داشتند. اما این شرکت ها در اکثر مواقع فقط ده درصد از توان پردازشی این سیستم ها را استفاده می کردند.

رایانش ابری چیست؟ همه چیز درباره فناوری ابری

پس از مدتی این شرکت ها تصمیم گرفتند که این توان پردازشی را در اختیار شرکت های دیگر قرار دهند و به ازای این کار مبلغ مشخصی هم دریافت کنند. بنابراین می توان گفت اولین شرکت های ارائه دهنده خذمات ابری، شرکت های آمازون، مایکروسافت و گوگل هستند.

خوشبختانه در کشور ما نیز فناوری رایانش ابری توسط دانشگاه های صنعتی ارائه می شود و شما در صورت نیاز می توانید با پرداخت هزینه مشخص، از قدرت پردازش این سیستم ها استفاده کنید.

سرویس های مهم رایانش ابری

سرویس های رایانش ابری به سه دسته زیر ساخت به عنوان سرویس (IaaS)، پلتفرم به عنوان سرویس (PaaS) و نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) ارائه می گردند.

۱- زیر ساخت به عنوان سرویس (IaaS)

این سرویس که مخفف Infrastructure as a Service می باشد، زیر ساخت های لازم برای شرکت های ارائه دهنده خدمات ابری را فراهم می کند. ارائه فضای میزبانی ابری برای وب سایت ها، و ارائه خدمات زیر ساخت های شبکه در این مدل می گنجند.

۲-پلتفرم به عنوان سرویس (PaaS)

این سرویس که مخفف Platform as a Service می باشد، ابزارهای مهم برای توسعه نرم افزار و طراحی نرم افزار برای کاربر فراهم می کند. ابزارهای توسعه، کتابخانه های کد و محیط های برنامه نویسی در این سرویس ارائه می شوند.

۳- نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS)

نرم افزار به عنوان سرویس که مخفف Software as a Service است، رایج ترین نوع رایانش ابری می باشد. این سرویس باعث می شود که کاربران در زمانی کوتاه و بدون نصب نرم افزار، بتوانند از نرم افزار مورد نظر استفاده کنند. در این مدل کاربر فقط از برنامه های میزبانی شده روی سرویس ابری استفاده می کند. به طور مثال اپلیکیشن هایی مثل فیسبوک و اینستاگرام و برنامه تحت وبی مثل گوگل داک و گوگل درایو از جمله نمونه های سرویس SaaS هستند.

مزایای استفاده از سیستم های ابری

۱-اهمیت نداشتن موقعیت جغرافیایی

یکی از مزیت های استفاده از فناوری رایانش ابری این است که مهم نیست کجای جهان باشید. با استفاده از یک سیستم پردازش ابری در هر ساعت از شبانه روز قادر خواهید بود، در کمتر از یک ثانیه به همه اطلاعات خود دست پیدا کنید.

۲-کاهش هزینه ها

همان طور که در ابتدای مقاله هم به آن اشاره کردیم، با داشتن سیستم ابری، نیازی به خرید سیستم ها و قطعات سخت افزاری گران قیمت نیست. بنابراین تا حد زیادی در هزینه ها به این روش می توان صرفه جویی کرد.

رایانش ابری چیست؟ همه چیز درباره فناوری ابری

۳-بهبود عملکرد سیستم

وقتی نرم افزاری را در کامپیوتر خود اجرا می کنید، علاوه بر این نرم افزار، برنامه های دیگری هم در پس زمینه در حال اجرا هستند.  که در آن لحظه مورد نیاز نیستند. این برنامه ها به دلیل مصرف منابعی مثل سی پی یو و رم باعث کاهش عملکرد سیستم شما می شوند. اما در سرور ابری این گونه نیست. و همه توان پردازشی صرف اجرای همان برنامه اصلی خواهد شد. 

۴-نگهداری آسان قطعات

در سیستم ابری کاربر نیازی به مراقبت از سخت افزار ندارد و همه تمرکز کاربر روی نرم افزار خواهد بود.  پس در سیستم رایانش ابری عمومی مسئولیتی در قبال نحوه نگهداری سخت افزار برای کاربران وجود ندارد.

معایب استفاده از سیستم های ابری

۱-الزام داشتن اینترنت

حتما باید این نکته را بدانید که تنها با داشتن اینترنت قادر خواهید بود به اطلاعات تان دسترسی پیدا کنید. در صورت نداشتن اینترنت نمی توانید از این تکنولوژی استفاده کنید.

۲-میزان امنیت اطلاعات

امروزه ابرها امنیت بسیار بالایی دارند اما امنیت ابرها ۱۰۰ درصد نیست. پس اگر اطلاعات خاصی دارید که نیاز به امنیت بالایی دارند، از فضای ابری استفاده نکنید. چرا که فضاهای ابری احتمال هک شدن دارند. همچنین ممکن است اطلاعات شما توسط کارمندان این شرکت های ارائه دهنده فضای ابری، رصد شود.

۳-امکانات محدودتر برنامه ها

بیشتر برنامه های ابری با امکانات پایه و برای رفع نیاز طراحی شده اند. برنامه های نصب شدنی در کامپیوتر، نسبت به نسخه های تحت وب همین برنامه ها، امکانات کامل تر و گسترده تری دارند. بنابراین می توان گفت امکانات مایکروسافت آفیس با امکانات گوگل داک قابل مقایسه نیست. البته احتمال کامل تر شدن این برنامه ها در آینده وجود دارد.

۴-احتمال وقوع بلایای طبیعی

سرور اختصاصی هایی که شرکت های رایانش ابری از آن ها نگهداری می کنند، احتمال دارد، به بلایای طبیعی مثل آتش سوزی و … دچار شوند. این حوادث روی گستره جغرافیایی محاسبات ابری تاثیر می گذارند. به عنوان مثال قطع شدن برق در کالیفرنیا ممکن است باعث شود شرکت های تگزاس داده های خود را از دست بدهند.

جمع آوری مطالب رایانش ابری

رایانش ابری یک تکنولوژی بسیار جدید است که در دو سال اخیر رشد چشم گیری کرده است. با استفاده از این فناوری شما قادر خواهید بود اطلاعات خود را در دیتابیسی از راه دور ذخیره کنید. و این اطلاعات را در زمان و مکان دلخواه خود تنها با اتصال به اینترنت بازیابی کنید. در این مطلب سرویس های مختلف رایانش ابری را با هم بررسی کردیم که شامل IaaS، PaaS و SaaS هستند. در ادامه به بررسی مزایا و معایب استفاده از سیستم های ابری هم پرداختیم.

به این مطلب امتیاز بدهید:
5/5 - (1 امتیاز)
برای خرید سرور ترید توشن اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده + 3 =

سوالات خود را از ما بپرسید!

لطفا پیش از ارسال دیدگاه، چند مورد زیر را مطالعه نمایید:

- دیدگاه خود را به زبان فارسی ارسال نمایید.
- به دیدگاه کاربران دیگر احترام بگذارید، پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، تایید نخواهند شد.
- از ارسال لینک‌ سایت های شخصی و ارائه اطلاعات شخصی در متن دیدگاه پرهیز فرمایید.
- موارد مرتبط با بخش پشتیبانی را از طریق مرکز پشتیبانی مطرح فرمایید تا در اسرع وقت بررسی شوند.

بهترین سرویس ، کمترین قیمت

برخی از مشتریان خدمات مجموعه توشن

برخی از مشتریان توشن!

افتخار میکنیم که به ما اعتماد کرده اید...

اینستاگرام توشن را دنبال کنید...
تماس سریع