آموزش به روز رسانی و آپدیت سیستم عامل لینوکس

جهت خرید سرور ترید و بایننس اینجا کلیک کنید

آموزش به روز رسانی و آپدیت سیستم عامل لینوکس

آموزش به روز رسانی و آپدیت سیستم عامل لینوکس

آپدیت سیستم عامل لینوکس به چه صورت است؟ سیستم عامل لینوکس یکی از پر طرفدارترین سیستم عامل هایی است که توزیع های مختلف آن بر روی سرورهای مجازی و اختصاصی نصب می شود. مقاله معرفی بهترین سیستم عامل های لینوکس را از دست ندهید! جالب است بدانید سیستم عامل اکثر هاست هایی که میزبان سایت ها و فروشگاهی هستند همین Linux است. لینوکس توزیع های مختلفی دارد که مهم ترین آن ها Cent OS – Debian – Ubuntu هستند. این توزیع ها طرفداران زیادی دارند و در این آموزش تمرکز ما بیشتر بر روی Ubuntu و Debian است چرا که تعداد زیادی از کاربران از این سیستم عامل برای سرور های خود استفاده می کنند. همانطور که می دانید لینوکس یک سیستم عامل کد باز است که همه افراد می توانند بدون محدودیت کدهای آن را ویرایش کنند. بر خلاف سیستم عامل ویندوز که بر اساس لایسنس ارائه می شود و نیاز است هزینه برای آن پرداخت شود لینوکس هزینه ای ندارد و به روز رسانی و آپدیت آن تا حدودی آسان تر است.

برای خرید سرور بورس توشن اینجا کلیک کنید

آپدیت اوبونتو لینوکس چه مراحلی دارد؟

در حالت کلی می توان عملیات به روز رسانی و یا همان آپدیت رو به دو مرحله اصلی تقسیم کرد، مرحله آپدیت کرنل و هسته اصلی سیستم عامل و مرحله آپدیت نرم افزار های نصب شده.

در مرحله اول که به آن Upgrade و یا آپگرید گفته می شود، ارتقای اصلی سیستم عامل و فایل های آن مد نظر است که با این نوع به روز رسانی عملا  نسخه سیستم عامل شما به نسخه های بالاتر و یا جدید تر به روز رسانی می شود.

آموزش آپدیت و به روز رسانی سرور مجازی لینوکس

در مرحله دوم نرم افزارهای نصب شده بر روی سرور مجازی را می توان به روز کردد، در صورتی که سایتی بر روی سرور میزبانی کنید سرویس ها و برنامه های مختلفی نظیر وب سرور، پایگاه داده، اجرا کننده زبان های برنامه نویسی و … بر روی سرور شما برای قابلیت میزبانی سایت نصب می شود که هر چند وقت یک بار نیاز است برای بهینه سازی سرور و افزایش امنیت ، این برنامه ها به روز رسانی شوند.

لطفا توجه فرمایید که دو مرحله فوق، کاملا جدا از هم می توانند انجام شوند. برای مثال می توانید آپگرید سیستم عامل را انجام ندهید ولی برنامه های نصب شده را هر چند وقت یک بار به روز رسانی کنید. هر چند ماهیت به روز رسانی به بهتر عمل کردن سیستم عامل و برنامه ها کمک می کند ولی در برخی از موارد مشکلاتی را برای برنامه ها و سایت های در حال اجرا پیش می آورد لذا لازم است قبل از تصمیم به به روز رسانی سرور، از پشتیبانی صحیح فایل ها و اسناد سایت خود مطلع شوید. برای مثال چنانچه از وردپرس برای سایت خود استفاده می کنید، در سایت پشتیبان این سیستم مدیریت محتوا، کلیه مواردی که برای اجرای نسخه های آن نیاز است به صورت دقیق اشاره شده است.

آماده سازی قبل از آپدیت سرور مجازی لینوکس !

هر زمان تصمیم به  به روز رسانی سیستم عامل گرفتید حتما از اطلاعات مهم خود در خارج از سرور پشتیبان بگیرید. در ۹۹ درصد مواقع عملیات به روز رسانی سرور بدون مشکل و به صورت صحیح انجام می شود ولی در ۱ درصد موارد ممکن است مشکلات مختلفی مسبب بروز مشکل در عملیات به روز رسانی و ناقص ماندن به روز رسانی می شود که در این موارد با توجه به حساسیت پکیج هایی که باید دریافت شود معمولا سیستم عامل در همان مرحله بوت اولیه Crash می کند و به اصطلاح دیگر بالا نمی آید. راه هایی برای رفع این مشکلات وجود دارد ولی با توجه به زمان بر این اقدامات و اشکال سنجی هایی که لازم است انجام شود، بهتر است سیستم عامل مجددا نصب شود و یا چنانچه پشتیبانی از اطلاعات قبلی وجود داد بازگردانی شود.

اکثر برنامه های مجازی سازی از قابلیت پشتیبان گیری از VM پشتیبانی می کنند و چنانچه سرور اختصاصی داشته باشید و دسترسی های لازم را داشته باشید می توانید به سادگی از ماشین های مجازی در قبل از این عملیات پشتیبان ایجاد نمایید. در صورتی که سرور مجازی تهیه کرده اید هر چند این عملیات شامل موارد روتین و رایگان در اکثر سرویس دهنده ها نمی شود ولی می توانید با بخش پشتیبانی آن ها مکاتبه و از آن ها بخواهید از ماشین مجازی یک پشتیبان کامل تهیه کنند. ممکن است بابت این عملیات هزینه ای از شما اخذ شود ولی این هزینه ارزشش را خواهد داشت.

آموزش آپدیت و به روز رسانی سرور مجازی لینوکس

در پشتیبان گیری از ماشین مجازی کلیه اطلاعات هارد دیسک و سیستم عامل و نرم افزار های نصب شده بر روی آن پشتیبان گرفته می شود و پس از آن می توانید با خیال راحت به روز رسانی های لازم را انجام دهید. در برخی از مجازی سازی ها حتی نیاز به خاموش کردن سرور برای پشتیبان گیری هم نیست و میتوان در زمانی که سرور در حالت عملیاتی است از آن پشتیبان ایجاد نمود.

الزامات برای آپدیت موفق

بعد از مرحله پشتیبان گیری، نیاز است تا مواردی که برای به روز رسانی نیاز دارید را آماده کنید. اگر از محیط گرافیکی سرور و نرم افزار هایی نظیر VNC استفاده می کنید بهتر است از آن ها خارج شوید و با اتصال SSH به سرور متصل شوید و یا اینکه ترمینال داخل سرور را باز کنید و دسترسی خود را به کاربر root تغییر دهید، در صورتی که اطلاعات این کاربر را نداشته باشید نمی توانید به روز رسانی را انجام دهید. البته اکثر سرور های لینوکس به صورت پیش فرض بدون محیط گرافیکی نصب می شوند تا سبک تر باشند. برای اتصال به سرور از نرم افزار putty می توانید استفاده کنید. جهت اطلاعات بیشتر مقاله نحوه اتصال به SSH در سرور های لینوکس را مطالعه کنید.

در موارد کمی ممکن است آپدیت با مشکلاتی رو به رو شود پس بهتر است در زمانی که سرور خلوت است به روز رسانی را شروع کنید.

آموزش آپدیت و به روز رسانی سرور مجازی لینوکس

آپدیت سیستم عامل اوبونتو و Debian بسیار ساده است. تنها لازم است پس از اتصال به سرور مجازی لینوکس خود، دستورات زیر را به ترتیب در کنسول وارد کنید:

sudo apt-get update

sudo apt-get upgrade

پس از وارد کردن این کدها سوالاتی از شما پرسیده می شود که می توانید پاسخ های پیش فرض را انتخاب کنید. در مواردی این عملیات ممکن است یک الی چند بار سرور و سیستم عامل را ریستارت کند لذا بهتر است در زمانی که بار خاصی بر روی سرور نیست و کاربران کمی دارید این مورد را انجام دهید.

به این مطلب امتیاز بدهید:
5/5 - (2 امتیاز)
برای خرید سرور اختصاصی اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده + 2 =

سوالات خود را از ما بپرسید!

لطفا پیش از ارسال دیدگاه، چند مورد زیر را مطالعه نمایید:

- دیدگاه خود را به زبان فارسی ارسال نمایید.
- به دیدگاه کاربران دیگر احترام بگذارید، پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، تایید نخواهند شد.
- از ارسال لینک‌ سایت های شخصی و ارائه اطلاعات شخصی در متن دیدگاه پرهیز فرمایید.
- موارد مرتبط با بخش پشتیبانی را از طریق مرکز پشتیبانی مطرح فرمایید تا در اسرع وقت بررسی شوند.

بهترین سرویس ، کمترین قیمت

برخی از مشتریان خدمات مجموعه توشن

برخی از مشتریان توشن!

افتخار میکنیم که به ما اعتماد کرده اید...

اینستاگرام توشن را دنبال کنید...
تماس سریع