بهترین سیستم عامل لینوکس برای سرور مجازی و اختصاصی

جهت خرید سرور ترید و بایننس اینجا کلیک کنید

بهترین سیستم عامل لینوکس برای سرور مجازی و اختصاصی

بهترین سیستم عامل لینوکس برای سرور مجازی و اختصاصی

بهترین سیستم عامل لینوکس برای سرور مجازی و اختصاصی کدام است؟ کدام سیستم عامل لینوکس بهترین بازدهی را بر روی سرور مجازی ایران دارد؟ لینوکس از همان اوایل پیدایش کامپیوتر به عنوان یک سیستم عامل پیشرو و همه فن حریف کار خود را شروع کرده است و توانسته است تا کنون تعداد زیادی کاربران کامپیوتر و سرور را از طرفداران همیشگی خود بکند. هر چند در ایران حداقل بین کاربران معمولی کامپیوتر و شرکت ها و سازمان ویندوز رواج بیشتری دارد ولی در کشور های دیگر لینوکس تعداد زیادی کاربر دارد و جامعه بزرگی نیز از آن پشتیبانی می کند. توزیع‌های لینوکس مختلفی در بازار وجود دارد که هر کدام مشخصات، نقاط قوت و ضعف خود را دارند اما در نگاه کلی توزیع های لینوکس Cent OS، Ubuntu، Debian و Fedora از محبوب‌ترین آنها محسوب می‌شوند. در این مطلب قصد داریم شما را با لینوکس آشنا کنیم و بهترین سیستم عامل های آن را نام ببریم و نهایتا به شما بگوییم که بهترین سیستم عامل لینوکس برای سرور مجازی و اختصاصی کدام ها هستند. با ما همراه باشید.

برای خرید سرور بورس توشن اینجا کلیک کنید

هسته لینوکس Linux چیست؟

سیستم عامل نصب شده بر روی هر کامپیوتری را می‌توان به عنوان نرم‌افزاری که می‌تواند امکان اجرای برنامه های مختلف یا همان اپلیکیشن‌ها بر روی سخت افزار را فعال کند تعریف کرد. در اصل کار سیستم عامل مدیریت سخت افزار از طریق نرم افزار های مختلف است که خود سیستم عامل ها به صورت چیش فرض یک سری از نرم افزار های حیاتی و اصلی را بر روی خود دارند. سیستم عامل از چندین لایه مختلف تشکیل شده است. در مرکز این لایه‌ها هسته قرار دارد که با درایور‌های خود می‌تواند در ارتباط مستقیم با سخت افزار قرار گیرد و به دیگر نرم‌افزار‌ها نیز اجازه استفاده از سخت‌افزار را بدهد. در حال حاضر معروف ترین سیستم های عامل لینوکس، ویندوز و Mac هستند که هر کدام ساختار انحصاری خودرا دارند و توسط شرکت های مختلفی پشتیبانی و توسعه داده می شوند.

بهترین سیستم عامل لینوکس برای سرور مجازی و اختصاصی

زمانی که نام لینوکس به زبان می آید برخی افراد آن را هسته سیستم عامل معرفی می کنند. و برخی دیگر می گویند که لینوکس نوعی سیستم عامل همچون ویندوز است. در تعریف دقیق تر می توان گفت  Linux لینوکس به خودی خود سیستم عامل نیست و تنها هسته (Kernel) سیستم عامل می باشد که در سال ۱۹۹۱ میلادی اولین نسخه آن منتشر شد. در سیستم عامل هسته بخش اصلی محسوب می شود و نقش مهمی را ایفا می کند. عملیات هایی نظیر کنترل داده‌ها و سخت افزار، مدیریت حافظه و تبادل اطلاعات جزء وظایف هسته در سیستم عامل می باشد. لذا آن چیزی که کاربران در سیستم خود نصب می کنند به طور کلی لینوکس نیست و تنها از هسته لینوکس استفاده می کند. بنابراین می توان گفت که چیزی با عنوان «سیستم عامل لینوکس» وجود ندارد و آن سیستم عامل مورد استفاده توسط کاربران «سیستم عامل گنو/لینوکس» می باشد.

بهترین توزیع لینوکس برای سرور مجازی

همانطور که اشاره کردیم لینوکس یک هسته کد باز و قابل توسعه است لذا حال که توسعه دهندگان لینوکس امکان شخصی سازی آن به طول دلخواه را داشتند و دست آنها در این موضوع باز بود در مدت کوتاهی نسخه های فراوان از لینوکس ساخته شد و در اختیار کاربران قرار گرفت. برخی از معروفترین توزیع های لینوکس عبارتند از:

  • Ubuntu
  • Gentoo
  • Mint
  • Cent OS
  • Red hat
  • Arch Linux
  • Deepen
  • Debian
  • Fedora
  • open SUSE
  • Slackware

در میان این سیستم عامل ها چند سیستم عامل اصلی و پر کاربر وجود دارند که برخی از سیستم عامل ها نیز از سیستم عامل پایه آن ها با کانفیگ خود استفاده می کنند که این سیستم عامل ها Cent OS – Ubuntu – Debian هستند. این سیستم عامل ها از مهم ترین سیستم عامل های لینوکس هستند که بر روی سرور مجازی و سرور اختصاصی قابل نصب هستند.

سیستم عامل دبیان لینوکس Debian Linux

لینوکس با توزیع دبیان از قدیمی‌ترین توزیع‌های لینوکس است که هنوز هم به صورت مرتب به روز رسانی شده و از سیستم عامل های محبوب برای نصب در سرور مجازی و سرور اختصاصی است. سیستم عامل Debian برای نخستین بار در سال ۱۹۹۳ منتشر شد و نظر طرفداران زیادی را در همان زمان جلب کرد. در واقع دبین نسخه ابتدایی و مادر اوبونتو محسوب می‌شود. دبیان یکی از توزیع‌های بسیار پایدار و قابل اعتماد برای سرور مجازی و اختصاصی لینوکس است که به صورت مداوم به روز رسانی می‌شود و و به نصب مجدد نیازی ندارد. در حال حاضر اکثر شرکت های بزرگ میزبانی سایت و ارائه دهنده خدمات هاست و میزبانی اشتراکی در ایران از این سیستم عامل استفاده می کنند.

بهترین سیستم عامل لینوکس برای سرور مجازی و اختصاصی

علاوه بر این، این سیستم از بیشترین تنوع معماری سخت‌افزار در هر توزیع لینوکس پشتیبانی می‌کند و به این ترتیب به عنوان پایه بسیاری از توزیع‌های دیگر به حساب می‌آید. همچنین باید گفت که دبیان بر طبق یک فرآیند چهار فازی حساس طراحی و منتشر می‌گردد و در همه سیستم‌ها از جمله سرورها و سیستم‌های سازمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. امنیت این توزیع بسیار خوب است و راه های نفوذ کمی دارد. در صورتی که به دنبال یک سیستم عامل خوب برای نصب در سرور مجازی خود هستید حتما به Debian فکر کنید.

سیستم عامل اوبونتو لینوکس Ubuntu Linux

توزیع اوبونتو لینوکس بر اساس توزیع دبیان (Debian) به عنوان پایه طراحی و توسعه داده شده است و برای نخستین بار در سال ۲۰۰۴، نسخه ابتدایی آن از طریق شرکت Canonical Ltd در دسترس قرار گرفت و از آن به بعد تمامی به روز رسانی‌های آن توسط شرکت خصوصی Canonical انجام می‌شود. کار کردن با این سیستم عامل آسان است و منابع آموزشی زیادی برای آن در سرح وب منتشر شده است. در صورتی که می خواهید از ویندوز به لینوک کوچ کنید این سیستم عامل بهترین گزینه است. البته توریع هایی مشابه linux mint محیطی کاملا مشابه ویندوز دارند.

ubuntu هر شش ماه یک بار آپدیت می شود و نسخه های جدید آن برای سخت افزار های مختلف قابل دانلود هستند. همچنین پس از انتشار هر چهار نسخه، یک ورژن جدید با تغییرات و به روزرسانی کلی نیز ارائه می‌شود.نسخه دسکتاپ اوبونتو در میان توزیع های لینوکس بهترین و کامل ترین تجربه کاربری را مهیا می کند و بسیار چشم نواز است. البته بر روی سرور مجازی و VPS معمولا نسخه سرور آن نصب می شود که به مراتب سبک تر بوده و فاقد محیط گرافیکی است.

سیستم عامل سنت او اس لینوکس CentOS

CentOS مخفف عبارت انگلیسی Community Enterprise Operating System  است و در اصل یک بازسازی مبتنی بر Red Hat Enterprise Linux (RHEL) است. این سیتسم عامل کمی با سیستم عامل های اشاره شد در قبل متفاوت است و ساختار متفاوتی دارد. برای مثال اکثر کد هایی که در debian کار می کنند عینا در ubuntu هم کار می کنند ولی در cent os ممکن است تغییراتی برای اجرا نیاز داشته باشند. شما می توانید سیستم عامل سنت‌اواس را از طریق وبسایت CentOS.org رایگان دریافت و نصب نمایید، مانند توزیع های دیگر بسته به سخت افزار مورد استفاده گزینه های مختلفی در دانلود خواهید داشت.

تعداد توسعه‌دهندگان CentOS نسبت به دو مورد دیگر کمتر است ولی این سیستم عامل در حال گسترش یافتن و بهبود است. این سیستم عامل در سازمان و شرکت های بزرگ و کوچک قابل استفاده است و در حال حاضر در کشور های مختلف جهان در حال استفاده است و امنیت خوبی دارد. به صورت  کلی  می توان گفت سنت‌ او اس با بسیاری از نرم‌افزارهای سازمانی هماهنگ و سازگار است اما باید گفت که برخی از نرم‌افزارها از آن پشتیبانی نمی‌کنند و همچنین باید اشاره کرد که نسخه‌های به روز رسانی اغلب کند و دیر منتشر می‌شوند لذا چنانچه به روز بودن سیستم عامل از نظر امنیت برای شما مهم است بهتر است از دو سیستم عامل دبین و اوبونتو استفاده نمایید.

سخن آخر

بهترین سیستم عامل لینوکس برای سرور مجازی و اختصاصی را خود شما مشخص می کنید. همانطور که اشاره شد نسخه های مختلفی از لینوکس در حال حاضر برای کاربران سرور اختصاصی و مجازی قابل استفاده است و بهترین تجربه را زمانی به دست خواهید آورد که با این سیستم عامل ها مدت زمانی کار کنید و آن ها را آزمایش کنید. اگر زمان شما محدود است و فرصت تجربه تمام آن ها را ندارید بهتر است به دنبال سیستم عامل هایی بروید که بیشترین کاربر را دارند. در سرور مجازی ایران و اروپا شرکت توشن تمامی سیستم عامل های یاد شده به صورت رایگان برای کاربران نصب و تنظیمات و کانفیگ اولیه آن ها انجام می شود لذا با خیالی آسوده می توانید به خرید سرور مجازی با مشخصات مد نظر اقدام نمایید.

به این مطلب امتیاز بدهید:
5/5 - (1 امتیاز)
برای خرید سرور اختصاصی اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 5 =

سوالات خود را از ما بپرسید!

لطفا پیش از ارسال دیدگاه، چند مورد زیر را مطالعه نمایید:

- دیدگاه خود را به زبان فارسی ارسال نمایید.
- به دیدگاه کاربران دیگر احترام بگذارید، پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، تایید نخواهند شد.
- از ارسال لینک‌ سایت های شخصی و ارائه اطلاعات شخصی در متن دیدگاه پرهیز فرمایید.
- موارد مرتبط با بخش پشتیبانی را از طریق مرکز پشتیبانی مطرح فرمایید تا در اسرع وقت بررسی شوند.

بهترین سرویس ، کمترین قیمت

برخی از مشتریان خدمات مجموعه توشن

برخی از مشتریان توشن!

افتخار میکنیم که به ما اعتماد کرده اید...

اینستاگرام توشن را دنبال کنید...
تماس سریع