مهمترین تفاوت vps لینوکس و ویندوز در چیست؟

جهت خرید سرور ترید و بایننس اینجا کلیک کنید

مهمترین تفاوت vps لینوکس و ویندوز در چیست؟

مهمترین تفاوت vps لینوکس و ویندوز در چیست؟

مهمترین تفاوت vps  لینوکس و ویندوز در چیست؟ حتما این سوال به ذهن شما هم رسیده است. چرا برخی از شرکت های طراحی سایت پیشنهاد میزبانی اشتراکی و یا سرور مجازی با سیستم عامل ویندوز را می دهند و برخی دیگر از مزیت های سیستم عامل لینوکس و امکانات متنوعی که دارند صحبت می کنند؟ در ادامه قصد معرفی امکانات مختلف و کنترل پنل های سازگار با هر سیستم عامل را داریم پس با ما همراه باشید. جالب است بدانید که در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد سرور های میزبانی سایت ها از سیستم عامل لینوکس جهت ارائه خدمات خود استفاده می کنند و مهم ترین مزیت لینوکس را می توان کد باز بودن و رایگان بودن اکثر خدمات و برنامه ها نام برد. سیستم عامل ویندوز در همین زمینه از همان ابتدای کار، کاربران را مجبور به تهیه لایسنس مورد نیاز برای انجام کارهای خود می کند و نسخه رایگان ویندوز سرور ها ( مشابه نسخه های خانگی و دسکتاپ این ویندوز ها ) تنها برای مدت محدودی حدود یک ماه امکان استفاده به کاربران را می دهند.

برای خرید سرور ترید توشن اینجا کلیک کنید

سرور مجازی VPS چیست؟

سرور مجازی یا VPS که مخفف Virtual Private Server است در اصل یک کامپیوتر با مشخصات سخت افزاری و شبکه ای مشخص است که بنا به بودجه کاربر در پلن های مختلف با کانفیگ سخت افزاری متفاوت ارائه می شود. در سرور های مجازی تمامی سیستم عامل های متداول قابل نصب هستند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد ولی نسخه های سرور  Server هر سیستم عامل با توجه به سبک تر بودن و مناسب بودن برای کار از راه دور بهترین گزینه برای نصب در سرور های مجازی هستند. در حال حاضر چه شرکت مایکروسافت که ویندوز را ارائه می دهد چه شرکت هایی که سیستم عامل های مختلف لینوکس را ارائه می دهند؛ هر نسخه از سیستم عامل خود را در یک یا چند نسخه Server، Desktop و … به کاربران ارائه می دهند که هر کاربر و یا شرکت بسته به خدماتی که می دهد و سرویس هایی که نیاز دارد راه اندازی کند نسخه مورد نیاز خود را تهیه و نصب می کند.

البته در صورت خرید سرور مجازی از شرکت توشن تمامی عملیات نصب و راه اندازی و حتی نصب نرم افزار های اولیه توسط واحد پشتیبانی این شرکت انجام خواهد شد و شما نگرانی ای برای انتخاب و نصب نسخه مورد نیاز خود نخواهید داشت. سرور مجازی در یک تقسیم بندی کلی می تواند بر اساس سیستم عامل نصب شده تقسیم شود که در ادامه به توضیح این موارد خواهیم پرداخت.

امکانات سرور مجازی لینوکس چیست؟

سرور های مجازی لینوکس با سیستم عامل های مطرح لینوکس که عبارتند از Debian – Ubuntu – Cent OS ارائه می شوند که تمامی عملیات نصب و راه اندازی اولیه بر عهده شرکت ارائه دهنده سرور مجازی می باشد. با این سرور ها یک آی پی اختصاصی یا Dedicated IP ارائه می شود که کاربر می تواند از طریق آن آی پی به سرور متصل شود و کارهای خود را انجام دهد و سرویس های مورد نیاز خود را راه اندازی کند.

۱- پشتیبانی گسترده برنامه نویسان

جالب است بدانید که Linux به تنهایی امکان پشتیبانی بیش از ۹۸ درصد زبان های مطرح برنامه نویسی و برنامه های معروفی ( در IT به این برنامه به اصطلاح سرویس نیز گفته می شود)  نظیر وب سرور آپاچه و لایت اسپید، دیتابیس های مختلف نظیر MySQL و MongoDB  به راحتی قابل نصب و راه اندازی بر روی این سرور ها هستند. همچنین لینوکس پشتیبانی کاملی از زبان های برنامه نویسی معروف نظیر PHP و Python را دارد و همین موارد مهری بر تایید پر طرفدار بودن آن را میزند.

۲- حجم کم و سبک

نسخه های سرور لینوکس معمولا حجم کمی داشته و منابع بسیار پایینی را اشغال می کنند و شما می توانید حتی با ۲۵۶ الی ۵۱۲ مگابایت رم و یک CPU ضعیف، یک سرور را راه اندازی کنید. البته میزبانی سایت های سنگینی نظیر WordPress و یا فروشگاه های اینترنتی که با Woo commerce و یا Presta Shop راه اندازی شده اند مصرف منابع زیادی دارند و حداقل باید سرور شما ۳ الی ۴ گیگابایت رم و چند هسته CPU جهت اجرای پر سرعت و روان سایت ها داشته باشد. 

جهت سفارش سرور مجازی لینوکس ایران اینجا کلیک کنید.

۳- پشتیبانی از محیط دستوری 

یکی از دلایل سبک بودن Linux OS نسخه Server این است که این سیستم عامل این قابلیت را دارد که بدون نسخه گرافیکی و سنگین تری که مشابه ویندوز است نصب شود. یعنی در حال خام نسخه های سرور لینوکس بدون امکانات نسخه گرافیکی نصب می شوند که این امکان بیش از ۷۰ درصد مصرف منابع آن ها را کاهش می دهد. این به این معنی است که مدیران سرور ها لازم است با پروتکول امن Secure Shell (SSH) به سرور های لینوکس نصب شوند و تمامی دستور ها و فرامین از طریق تایپ کد ها در این محیط انجام خواهند شد.

مهمترین تفاوت سرور مجازی لینوکس و ویندوز در چیست؟

۴- پشتیبانی از کنترل پنل های معروف

ار امکانات دیگر سرورهای مجازی لینوکس امکان نصب کلیه کنترل پنل های معروف نظیر direct admin دایرکت ادمین، سی پنل Cpanel و همچنین پلسک Plesk بر روی این سیستم عامل است. این کنترل پنل ها امکان میزبانی چندین سایت مختلف بر روی یک سرور مجازی را مهیا می کنند و شما می توانید به سادگی با محیط و نسخه تحت وبی که در اختیار شما قرار می دهند کار کنید.

مهمترین تفاوت سرور مجازی لینوکس و ویندوز در چیست؟

در انتها اشاره به این مورد نیز خالی از لطف نیست که تنها در ایران بیش ار ۸۰ درصد سایت های بر پایه سیستم مدیریت محتوا های  وردپرس، جوملا، فروشگاه های اینترنتی و انوع برنامه های موبایل معروف بر روی سرور های با سیستم عامل لینوکس میزبانی می شوند.

جهت سفارش سرور مجازی لینوکس اروپا اینجا کلیک کنید.

امکانات سرور مجازی ویندوز چیست؟

ما ایرانی ها با شرکت مایکروسافت و محصولات آن کاملا آشنا هستیم و سیستم عامل قالب برای مصارف خانگی و شرکتی در ایران نسخه های دسکتاپ ویندوز است. لذا یکی از دلایل محبوبیت سرور مجازی ویندوز در ایران را می توان به آشنایی همه کاربران با کار کردن با آن دانست. سیستم عامل ویندوز نیز نظیر لینوکس از تقریبا تمامی زبان های برنامه نویسی و دیتابیس ها پشتیبانی می کند و در کنار این موارد از زبان برنامه نویسی انحصاری مایکروسافت که همان ASP.net است و دیتابیس SQL SERVER نیز پشتیبانی می کند که این مورد بر روی سرور ها لینوکسی با توجه به انحصاری بودن برای مایکروسافت قابل نصب و استفاده نیست. لذا چنانچه زبان برنامه نویسی سایت شما دات نت است حتما باید از سرور مجازی ویندوز استفاده کنید. 

۱- سنگین بودن ویندوز نسبت به لینوکس

ویندوز همیشه بهترین تجربه کاربری و UI را برای کاربران مهیا می کرده است و این امر مسبب حجم به مراتب بالاتر این سیستم عامل نسبت به رقبای لینوکسی آن است. البته امکانات متنوعی که سرور مجازی ویندوز به کاربران می دهد این مورد را قابل چشم پوشی می کند ولی برای اجرای روان نسخه های سرور آن که به مراتب از نسخه های معمولی و دسکتاپ سبک ترند حداقل به ۲ گیگابایت RAM و یک CPU قدرتمند نیاز خواهد بود. همین امر باعث افزایش قیمت سرور های ویندوزی نسبت به لینوکسی می شود.

۲- نیاز به لایسنس تهیه شده از مایکروسافت

ویندوز همان طور که اشاره شد یک سیستم عامل رایگان نیست و نیاز است برای استفاده از آن لایسنس خریداری شود. نسخه های سرور نیز لایسنس ها متنوعی دارند که این لایسنس ها برای برنامه های جانبی نظیر دیتابیس و کنترل پنل هانیز نیاز است جداگانه خریداری شوند. این مورد نیز دلیل مضاعفی بر بیشتر بودن هزینه ویندوز سرور نسبت به لینوکس سرور است.

۳- پشتیبانی تنها از دو کنترل پنل

سرور های ویندوز به صورت رسمی تنها از دو کنترل پنل Website Panel و Plesk پشتیبانی می کنند که همانظور که اشاره شد در سیستم عامل های لینوکس حق انتخاب های بیشتری خواهید داشت. لذا فبل از اقدام به خرید سرور مجازی ویندوز لازم است زبان برنامه نویسی سایت و یا فروشگاه اینترنتی را مشخص نمایید.

۴- اتصال سریع و پر سرعت برای کارهای از راه دور

مهمترین تفاوت سرور مجازی لینوکس و ویندوز در چیست؟

ویندوز از پروتکول Remote Desktop جهت اتصال امن به محیط گرافیکی خود استفاده می کند که این اتصال در مقایسه با اتصال VNC برای سرور های لینوکسی به مراتب سریعتر و روان تر کار میکند. لذا برای کاربرانی که نیاز دارند تا با محیط گرافیکی و دسکتاپ ویندوز کار کنند بهترین گزینه استفاده از نسخه های مختلف ویندوز سرور است. در حال حاضر تمامی کاربران سرور مجازی ترید و سرور مجازی بورس توشن نیز از این سرور ها جهت انجام کارهای خود استفاده می کنند.

مهمترین تفاوت سرور مجازی لینوکس و ویندوز در چیست؟

حال به سوالی که این مطلب را با آن شروع کردیم باز می گردیم. در این مطلب به تمامی تفاوت های اساسی در کار با سرور های مجازی linux و windows و تفاوت هایی که این سیستم عامل ها با هم دارند پرداختیم و شما می توانید با دید بهتری نسبت به انتخاب سیستم عامل اقدام نمایید. در صورت نیاز به مشاوره، واحد فروش توشن در تمامی ساعات روز امکان ارائه مشاوره رایگان را به کاربران گرامی خود دارد و می توانید با شماره شرکت تماس حاصل نمایید.

جهت سفارش سرور مجازی ویندوز ایران اینجا کلیک کنید.

به این مطلب امتیاز بدهید:
5/5 - (1 امتیاز)
برای خرید سرور ترید توشن اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه − چهار =

سوالات خود را از ما بپرسید!

لطفا پیش از ارسال دیدگاه، چند مورد زیر را مطالعه نمایید:

- دیدگاه خود را به زبان فارسی ارسال نمایید.
- به دیدگاه کاربران دیگر احترام بگذارید، پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، تایید نخواهند شد.
- از ارسال لینک‌ سایت های شخصی و ارائه اطلاعات شخصی در متن دیدگاه پرهیز فرمایید.
- موارد مرتبط با بخش پشتیبانی را از طریق مرکز پشتیبانی مطرح فرمایید تا در اسرع وقت بررسی شوند.

بهترین سرویس ، کمترین قیمت

برخی از مشتریان خدمات مجموعه توشن

برخی از مشتریان توشن!

افتخار میکنیم که به ما اعتماد کرده اید...

اینستاگرام توشن را دنبال کنید...
تماس سریع