حجم مبنا در بازار بورس چیست؟

جهت خرید سرور ترید و بایننس اینجا کلیک کنید

حجم مبنا در بازار بورس چیست؟

حجم مبنا در بازار بورس چیست؟

حجم مبنا در بازار بورس چیست؟ سرور مجازی بورس توشن چه تاثیری بر موفقیت شما در بازار سرمایه دارد؟

برای خرید سرور بورس توشن اینجا کلیک کنید

همانطور که می دانید استفاده از سرور مجازی بورس توشن این امکان را به شما می دهد تا با استفاده از بالا ترین سرعت اینترنت خرید و فروش و معاملات خود را در بازار سرمایه انجام دهید.

در مطالب قبلی شما را با عرضه اولیه های احتمالی آبان ماه آشنا کردیم. در ادامه همراه ما باشید تا در خصوص حجم مبنا اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

آشنایی با حجم مبنا

به کمترین تعداد سهام ممکن که لازم است تا در طول یک روز خرید و فروش شود تا قیمت اصلی آن سهم که به آن قیمت پایانی نیز می گویند، بتواند دارای نوسانات مثبت یا منفی شود، حجم مبنا می گویند.

از حجم مبنا به عنوان وسیله ای برای کمک به آرامش در خرید و فروش سهام استفاده می گردد.

از این رو این وسیله سبب کاهش هیجانات کاذب قیمت سهام شرکت ‌های بورسی می گردد و همچنین از افت یا رشد بی ‌رویه آن جلوگیری می نماید.

در تعیین میزان آن هیچ معامله گری دخالت نخواهد داشت و به طور اتوماتیک به واسطه سامانه معاملات مورد اندازه گیری قرار می گیرد.

 به منظور مشاهده حجم مبنای مختص به هر نماد بورسی، باید در سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران (tsetmc.com) به دنبال نماد مورد نظر گشت.

در بازارهای سهام موجود در کشورهای مختلف، قانون گذاران به دنبال ایجاد شرایطی می باشند که علاوه بر تعیین مناسب قیمت‌ها در چهارچوب خرید و فروش معامله کنندگان، جلوی دخالت افراد سوء استفاده ‌گر را گرفت.

به همین خاطر در اغلب شرایطی به منظور جلوگیری از نفوذ کردن این گونه افراد در چرخه طبیعی خرید و فروش ها و همچنین به دنبال آن نوسان‌های غیر معمول قیمت در نظر گرفته خواهد شد تا علاوه بر جلوگیری از ضرر کردن سهامداران، مسیر طبیعی معاملات اوراق بهادار به درستی و بدون هیچ گونه مشکلی انجام گیرد.

حجم مبنا

از این رو که در تمامی بازارهای اوراق بهادار از جمله بورس نیویورک، بورس‌های شانگهای، توکیو، فرانکفورت و غیره، نهادهایی برای حفظ چهارچوب معاملات و کنترل بر شیوه انجام آن فعالیت می‌ نمایند.

 در ایران هم سازمان بورس به عنوان متولی در انجام خرید و فروش سهام در بازار بورس، به واسطه شرکت‌ های زیر مجموعه خود از جمله شرکت بورس اوراق بهادار تهران و همچنین شرکت فرابورس ایران در انجام معامله های سهام نظارت می کند.

به همین خاطر از فاکتور هایی که از سال ۱۳۸۲ و همچنین در زمان تصدی دکتر حسین عبده تبریزی برای کمک به حفظ آرامش در معاملات سهام از آن استفاده می‌شود، حجم مبنا است. با استفاده از این ابزار، نوسانات دروغین  در مورد سهم‌ های بورسی پایان خواهد گرفت.

 اصلی ترین حجم مبنا در محاسبه قیمت پایانی نماد‌های فعال در بازار بورس تهران می باشد.

حجم مبنا فقط در بورس تهران استفاده می شود و مقدار آن به طور اتوماتیک، به واسطه سامانه معاملات اندازه گیری می گردد. بنابراین هیچ یک از معامله کنندگان در محاسبه آن دخالتی نخواهند داشت و می ‌توانند آن را همیشه در سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران (tsetmc) و برای هر یک از نمادها مشاهده نمایند.

 به خاطر اینکه بتوانیم حجم مبنا را به خوبی توضیح دهیم ابتدا لازم است تعریفی دقیق از قیمت پایانی داشته باشیم.

طبق تعریف درج شده در تارنمای شرکت بورس اوراق بهادار تهران، حجم مبنا را می توان اینطور معنی کرد:

به تعدادی از یک نوع اوراق بهادار که لازم است در هر روز معامله گردد تا تمام درصد تغییرات مجاز در آن روز در تعیین قیمت روز بعد لحاظ گرددف اطلاق می شود.

چرا از این حجم استفاده می شود؟ سرمایه گذاران اطمینان پیدا کنند که نوسانات قیمت سهام در نتیجه خرید و فروش تعداد مشخصی از سهام شرکت انجام می شود و در نتیجه وجود حجم می تواند از ایجاد قیمت های غیراقعی و همچنین کاذب در بازار جلوگیری نماید.

موافقت شورای بورس و بازار سرمایه و همچنین بر اساس مصوبه های جلسه ۷ اسفند سال نودو هشت هیات مدیره سازمان اوراق بهادار قرار شد که برای شرکت های موجود در بازاراز حجم مبنا معادل ۴ در ده هزار تعداد سهام شرکت اعمال گردد.

 فرابورس ایران مشخص کرده است که کمترین میزان ارزش مبنا در بازارهای اول و دوم فرابورس، پنجاه میلیارد ریالی و همچنین در تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز بازار پایه به ترتیب ۲۰، ۱۰ و ۵ میلیارد ریالی در نظر گرفته می شود.

همچنین حداکثر ارزش مبنا برای شرکت های با سرمایه ۲۰ هزار میلیارد ریال و بالاتر ۱۲۰ میلیارد ریال تعیین شده است و برای شرکت های با سرمایه کمتر از ۲۰ هزار میلیارد ریال، حداکثر ارزش مبنا ۱۰۰ میلیارد ریال می باشد.

محاسبه حجم مبنا

قیمت پایانی هر سهمی به منظور داشتن نوسان باید حداقل ۱۰ درصد تعداد سهام کل شرکت معامله می شود. این درصد برای یک سال سهم است و برای محاسبه هرروز باید آن را تقسیم ‌بر تعداد روزهای کاری هرسال کنیم که ۲۵۰ روز است.

از تقسیم این دو عدد، رقم ۰٫۰۰۰۴ به دست می‌آید. با ضرب این عدد در تعداد سهام کل شرکت، حجم مبنا هر سهم محاسبه می گردد.

با مطالعه اطلاعات بالا با حجم مبنا آشنا شدید.

امیدواریم با استفاده از سرور مجازی بورس توشن و همچنین پیگیری آخرین اخبار در مورد بورس می توانید به نتیجه مورد نظرتان دست پیدا کنید.

چگونه سرور مجازی بورس با اینترنت پر سرعت برای خرید عرضه  اولیه و سر خط زدن معاملات بورس تهیه کنم ؟

از لینک زیر می توانید سرور مجازی بورس تهیه کنید.

 خرید سرور مجازی بورس توشن با اینترنت پر سرعت

به این مطلب امتیاز بدهید:
5/5 - (1 امتیاز)
برای خرید سرور بورس توشن اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده + سه =

سوالات خود را از ما بپرسید!

لطفا پیش از ارسال دیدگاه، چند مورد زیر را مطالعه نمایید:

- دیدگاه خود را به زبان فارسی ارسال نمایید.
- به دیدگاه کاربران دیگر احترام بگذارید، پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، تایید نخواهند شد.
- از ارسال لینک‌ سایت های شخصی و ارائه اطلاعات شخصی در متن دیدگاه پرهیز فرمایید.
- موارد مرتبط با بخش پشتیبانی را از طریق مرکز پشتیبانی مطرح فرمایید تا در اسرع وقت بررسی شوند.

بهترین سرویس ، کمترین قیمت

برخی از مشتریان خدمات مجموعه توشن

برخی از مشتریان توشن!

افتخار میکنیم که به ما اعتماد کرده اید...

اینستاگرام توشن را دنبال کنید...
تماس سریع