سرور مجازی و اختصاصی چیست؟

جهت خرید سرور ترید و بایننس اینجا کلیک کنید

سرور مجازی و اختصاصی چیست؟

سرور مجازی و اختصاصی چیست؟

سرور مجازی یا به نگارش فارسی وی پی اس مخفف عبارت انگلیسی VPS یا Virtual Private Server می باشد که ترجمه این کلمات به فارسی “سرور مجازی اختصاصی” است. سرور مجازی اختصاصی را به صورت ساده می توان یک بخش ایزوله و جدا شده از یک سرور اصلی با سخت افزار قدرتمند تر دانست که هزینه مناسب تری را برای استفاده کننده نسبت به خرید سرور اختصاصی خواهد داشت. در ادامه به صورت ساده و روان و در عین حال جامع به توضیح سرور مجازی و کاربرد های آنها در مصارف گوناگون، بررسی معایب  و مزایای سرور های مختلف و مواردی از این قبیل خواهیم پرداخت.

برای خرید سرور بورس توشن اینجا کلیک کنید

 

سرور چیست؟

با توجه به این مورد که سرور های مجازی خود بخشی از سرور های بزرگ تر هستند خالی از لطف نیست که ابتدا با مفهوم سرور آشنا شویم. این روز ها کمتر کسی است که با اینترنت آشنایی نداشته باشد و چند ساعت از روز را در این شبکه جهانی صرف نکند. اینترنت در اصل یک شبکه از رایانه های مختلف در مناطق مختلف دنیاست که وظیفه اتصال و انتقال اطلاعات از و به سرور ها را دارد. برای مثال زمانی که شما سایتی نظیر دیجی کالا را باز می کنید و به جستجوی موردی در آن می پردازید در اصل رایانه شخصی شما که میتواند لپ تاپ، رایانه رو میزی و یا حتی گوشی هوشمند و تبلت شما باشد از طریق شبکه اینترنت به سرور های دیجی کالا متصل شده و وظیفه ارسال اطلاعات درخواستی شما به سرور دیجی کالا  و در بازگشت بازگرداندن پاسخی که سرور دیجی کالا برای شما ارسال کرده است خواهد بود. عبارت Server در فارسی به معنی “خادم” می باشد که همانطور که اشاره شد کامپیوتر هایی هستند که به صورت ۲۴ ساعت و شبانه روزی در محلی به نام دیتاسنتر و با دسترسی به اینترنت پر سرعت و با ثبات وظیفه پاسخگویی در زمینه های مختلف نظیر میزبانی سایت، پخش فیلم و رسانه، نگاه داری فایل و برقراری امکان دانلود توسط کاربران و … را خواهد داشت.

 

مفهوم سرور در ایران

در ایران کلمه سرور به صورت عام می توان گفت هم به معنی سرور های اصلی استفاده میشود و هم اختصار شده سرور مجازی یا همان VPS. لذا در موارد تخحصصی تر لازم است این مورد مشخص شود. موضوعی که در این مقوله حائز اهمیت است این است که سرور ها لزوما دارای سخت افزار خیلی قوی نیستند و حتی کیس های معمولی نیز قابلیت ایفای نقش سرور را خواهند داشت. سیستم عامل سرور ها ی اینترنتی عمدتا بر پایه Unix و Linux  می باشد و در مواردی از سیستم عامل ویندوز نیز جهت سرور استفاده میشود که با توجه به هزینه بالای لایسنس و نگاه داری سرور های ویندوز و سرویس های آنها مخصوصا در خارج از کشور این مورد کمتر صورت می پذیرد.

 

مثالی برای درک بهتر سرور مجازی

با توجه به این مورد که تمامی خوانندگان گرامی ممکن است آشنایی خیلی زیادی با جهان اینترنت و رایانه نداشته باشند در این بخش با یک مثال ساده با مفهوم سرور های مجازی اختصاصی آشنا خواهید شد.

برای مثال یک ساختمان چند طبقه را در نظر بگیرید که واحد های مختلفی را به صورت تجاری و اداری دارد. در صورتی که کل این ساختمان را یک سرور در نظیر بگیریم واحد هایی که هر کدام با کاربری متفاوتی در آن وجود دارد به عنوان سرور مجازی اختصاصی ایفای نقش خواهند کرد. این واحد ها با اینکه در داخل به صورت کاملا مجزا و اختصاصی برای مالک آن هستند ولی در کل یک زیر مجموعه از ساختمان اصلی هستند. 

برای این ساختمان تنها یک انشعاب اصلی جهت آب، برق و گاز در نظر گرفته می شود که در سرور این موارد به منزله پورت شبکه و منبع تغذیه سرور اصلی خواهد بود. پس از آن برای هر کدام از واحد ها کنتور های جداگانه برای این موارد در نظر گرفته میشود که هر واحد متناسب با مصرف خود هزینه مربوطه را پرداخت خواهد کرد. این مورد برای سرور های مجازی نیز صادق می شود و مجازی سازی که بر روی سرور اصلی نصب و تنظیم می شود وظیفه مدیریت ساختمان و واحد ها را خواهد داشت. 

 

دیتاسنتر چیست؟

دیتاسنتر یا Data Center به محلی گفته می شود که سرور ها در آنجا نگاه داری می شوند. با توجه به اینکه به جز موارد سرور های کامپیوتری ، رایانه هایی با سخت افزار فوق العاده قوی هستند لذا کارکرد آنها به انرژی بالایی نیاز دارد. جدا از این مورد با توجه به روشن بودن سرور ها به صورت ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته، این سخت افزارها نیاز به مانیتورینگ و بررسی ۲۴ ساعته و استفاده از خنک کننده های صنعتی نیاز خواهند داشت. از طرف دیگر لازم است این سرور ها به اینترنتی با پهنای باند و سرعت بالا دسترسی داشته باشند که خود نیاز به مجوزهای متعدد و زیر ساخت متناسب خواهد بود.

لذا تمامی موارد فوق لازم است بر روی محلی که با استاندارد های روز و جهانی مطابقت داشته باشد اعمال شوند که به آن محل دیتاسنتر می گویند. دیتاسنتر ها میتوانند از یک ساختمان کوچک تا ابعاد یک شهرک را تشکیل دهند. از دیتاسنتر های معروف در سطح بین المللی میتوان به Leaseweb، hetzner و OVH اشاره نمود و در تهران نیز دیتاسنتر های مختلف با دسترسی خصوصی و یا عمومی فعالیت دارند که دیتاسنتر برج میلاد، پارس آنلاین؛  تبیان و … چند عدد از  این مرکز داده ها می باشند.

 

سیستم عامل سرور های مجازی

در شرکت توشن تمامی سرور های مجازی با سیستم عامل اختصاصی به کاربران ارائه می شود. با توجه به اهمیت حریم خصوصی کاربران و اطلاعات آنها ارائه سیستم عامل اختصاصی یکی از ارکان اصلی در ارائه خدمات حرفه ای به حساب می آید و در صورتی که قصد خرید سرور مجازی را دارید لازم است حتما از این مورد قبل از اقدام به خرید مطمئن شوید. در سرور های مجازی محدودیتی در نصب نوع سیستم عامل وجود دارد و تمامی سیستم عامل و نسخه (ورژن) های آنها میسر می باشد. برای مثال در صورتی که به سیستم عامل لینوکس نیاز داشته باشید امکان نصب نسخه های مختلف Debian – Cent OS و Ubuntu میسر خواهد بود و اگر اهل کار با سیستم عامل ویندوز هستید امکان نصب تمامی نسخه های سرور ویندوز نیز وجود خواهد داشت. 

 

بررسی اصطلاح ترافیک Traffic

در تمامی خدمات اینترنتی از ADSL خانگی و اینترنت گوشی همراه گرفته تا مصرف سرور در دیتاسنتر ها، مصرف اینترنت با عبارت ترافیک محاسبه می شود که می تواند روزانه، هفتگی، ماهانه و یا سالانه محاسبه و هزینه آن پرداخت شود. ترافیک مصرفی سرور ترافیکی است که به صورت مجموع دو  نوع Send و Receive یا همان میزان دریافت و ارسال دیتا محاسبه می شود.

برای ساده تر توضیح دادن این مورد می توان گفت که در سرویس های خانگی مصارف روزمره نظیر مشاهده سایت های اینترنتی، تماشای تلویزیون های اینترنتی، استفاده از پیام رسان ها شامل whatsapp ، اینستاگرام، سروش و  نهایتا دانلود فایل های مختلف از سایت ها در قالب موزیک، فیلم، عکس و یا برنامه خلاصه می شود. در اکثر این موارد شما به عنوان شخصی که اطلاعات را دانلود می کند هستید که فایل های مد نظر خود را از سرور های ارائه دهنده خدمات که ارسال کننده هستند دریافت می کنید. بابت ترافیکی که مصرفی میکنید شما هزینه ای را به سرویس دهنده اینترنت خود می دهید و ار آن طرف هم هزینه ترافیک ارسالی از سمت سرور جداگانه به دیتاسنتر پرداخت می شود. لذا شما چه کاربری باشید که خدماتی دریافت میکنید چه مالک سایت و سرور که خدماتی را ارائه میکند، در هر دو صورت هزینه ترافیک را به سهم خود پرداخت خواهید کرد. البته با توجه به این مورد که ترافیک در سرور ها به مراتب بیشتر از مصارف خانگی و شخصی است متعاقبا از هزینه پایین تری برخوردار خواهد بود.

 

آشنایی با پهنای باند Bandwidth 

اجازه بدهید باز هم این مورد را با مثالی روزمره توضیح دهیم. حتما برای خانه یا محل کار خود از سرویس دهنده ای به صورت با سیم و یا بی سیم اینترنت تهیه کرده اید. عددی که در زمان تهیه سرویس بخش فروش شرکت مد نظر به شما اعلام می کند همان پهنای باند و یا Bandwidth اینترنت شما است. برای مثال در صورتی که عدد ۸ مگابیت به شما اعلام شود نهایت ترافیکی که ( توضیح ترافیک را در بخش قبل دادیم ) به شما اختصاص داده میشود که برابر با ۸۱۹۲ کیلوبیت خواهد بود که از آنجا که این واحد معمولا در ویندوز و یا گوشی ها به واحد بایت تبدیل میشود سرعتی حدود ۱ مگابایت در ثانیه را به شما خواهد داد. البته در سرویس های خانگی و اداری محدودیت نسبی در مقدار آپلود یا همان SEND شما لحاظ می شود که در سرور های مجازی این محدودیت وجود نخواهد داشت. حال برای اینکه این مثال را به سرور های مجازی بسط دهیم مقادیر پهنای باند در سرور های مجازی و همچنین اختصاصی مقادیری برای با ۱۰۰، ۱۰۰۰ و ۱۰۰۰۰ مگابیت بر ثانیه خواهد بود که همانظور که مشاهده میفرمایید تا ۱۰.۰۰۰ برابر از سرعت اینترنت های خانگی ADSL و متداول بیشتر خواهد بود و این پهنای باند بالا مالکین سرور ها را قادر به ارائه خدمات به صورت همزمان به ۱۰۰ ها و هزاران کاربر خواهد کرد. 

 

انواع سرور مجازی VPS

سرور های مجازی در سایت های مختلف با نام های مختلفی ممکن است ارائه شوند. برای مثال بر حسب منطقه جغرافیایی ممکن است سرور ها به سرور های ایران، اروپا، آمریکا و … تقسیم شوند. همچنین بر حسب سیستم عامل ممکن است به سرور های لینوکسی و ویندوزی و میکروتیک تقسیم شوند. در مواردی تقسیم بندی های جزئی تر نیز ممکن است برای سرور ها در نظر گرفته شود برای مثال سرور وردپرس، سرور مجازی هاستینگ، سرور مجازی بازی، سرور دانلود و … را نیز می توان به منزله زیر مجموعه هایی برای سرور های اصلی تر که همان سرور های با سیستم عامل لینوکس و یا ویندوز می باشند دانست. همانطور که مشاهده می کنید بر اساس فاکتور های مختلف در کاربری VPS ها می توان به آسانی دسته بندی های مختلفی برای سرور ها در نظر گرفت. در ادامه تلاش شده است تا دسته بندی های متداول و مهم در زمینه سرور را ذکر کنیم و توضیحاتی مختصر برای هر کدام جهت درک بهتر ارائه دهیم.

 

سرور مجازی ایران – Iran VPS

سرور های مجازی ایران در دیتاسنترهای مختلف ایرانی میزبانی می شوند که از مهمترین آنها میتوان آسیاتک، تبیان، پارس آنلاین و برج میلاد را اشاره نمود. در حال حاضر با توجه به نوسان قیمت دلار و افزایش قیمت دلار نسبت به سال های قبل سرور های داخلی از نظر هزینه برای اکثر کاربران مناسب تر می باشند. سرور های داخلی مزایا و معایبی دارند که در ادامه به ذکر آنها خواهیم پرداخت. 

  • سرعت اتصال و کار با سرور ایران: در سرور های داخل ایران به دلیل نزدیک تر بودن سرور ها به کاربران داخل ایران سرعت دسترسی و اتصال به سرور های داخلی به مراتب از سرور های خارجی بالاتر خواهد بود. این مورد مخصوصا در سرور های ویندوزی که عمده کار با آنها در محیط گرافیکی و GUI ویندوز می باشد کاملا مشهو خواهد بود و در صورتی که نیاز دارید که با سرعت بالایی به سرور متصل شوید و با آن کار کنید لازم است به این مورد توجه ویژه نمایید. مورد بعدی پینگ تایم پایین و تک رقمی این سرورها با کاربران داخلی می باشد که خود تاثیر زیادی در دسترسی به سایت های میزبانی شده در سرور های داخلی و انجام عملیات ها دارد. پینگ تایم برای سرور های بازی نیز نقش مهمی را دارد و لذا بهتر است از سرور های داخلی جهت بازی های مد نظر استفاده نمایید.
  • هزینه سرورهای داخلی: هزینه سرور های داخلی همانطور که اشاره شد با توجه به اینکه سخت افزار ها در ایران میزبانی می شوند و بهای پرداختی آنها با واحد های ریال و تومان می باشد لذا متناسب با دخل و خرج کاربران ایرانی است. البته لازم است دقت نمایید که در سرور های داخلی قوانین اینترنت کشوری نیز اعمال خواهد شد.
  • پایداری یا Stability شبکه: سرور های داخلی با توجه به امکان دسترسی فیزیکی و انجام تعمیرات و یا ارتقاها در اسرع وقت ، میتوان گفت بیشترین میزان پایداری را از زمینه سخت افزار و شبکه دارند. همچنین برای کاربران داخلی و ایرانی این سرور ها همیشه در دسترس خواهند بود و چنانچه اتصال اینترنت زیر ساخت کشوری به شبکه اینترنت بین المللی با مشکلی مواجه شود این سرور ها برای کاربران داخلی کماکان در دسترس بوده و با مشکلی مواجه نخواهند شد.
  • سفارسی سازی سخت افزاری: سرور های داخلی با امکان دسترسی آسان و فیزیکی به دیتاسنتر ها به راحتی قابل سفارشی سازی خواهند بود. این مورد مخصوصا در سرور های اختصاصی نقش پر رنگ تری را بازی خواهد کرد چرا که هر زمان کارفرما درخواستی را افزایش سخت افزاری را به سرور بدهد معمولا در کمتر از ۲۴ ساعت قابل انجام خواهد بود در حالیکه در سرور های خارج از کشور این امر ممکن است روزها و هفته ها به طول انجامد.
  • امنیت: مورد امنیت مفهومی کمی است و به اوامر مختلفی بستگی خواهد داشت ولی در حالت کلی می توان گفت چنانچه سرور در دیتاسنتر معتبری در داخل کشور میزبانی شود با توجه به لایه های مختلف سخت افزاری و نرم افزاری امنیتی سرور ها و دیتاسنتر می توان گفت از امنیت بالایی برخوردار خواهد بود. البته مورد دسترسی فیزیکی نیز در این مورد هم نقش ایفا می کند و در صورت بروز مشکلی در اطلاعات سرور امکان پیگیری و رفع آن سریعتر میسر خواهد بود.
  • بهینه سازی برای موتور های جستجو یا SEO: با توجه به این مورد که گوگل هنور داخل ایران سروری ندارد لذا این مورد که استفاده از سرور های داخلی تاثیر بسزایی در سرعت ایندکس شدن و یا رتبه بندی سایت ها داشته باشد هنوز مشخص نیست. البته همانطور که اشاره شد کاربران ایرانی با سرعت به مراتب بالاتری می توانند سایت ها و فروشگاه ها را مشاهده نمایند.
  • استفاده از ترافیک داخلی: در صورتی که سایت شما ترافیک زیادی مصرف کند برای مثال یک سایت ارائه دهنده ویدئو های آموزشی و یا دانلود فایل، و همچنین تماشای آنلاین ویدیو و تلویزیون داشته باشید برای استفاده از ترافیک داخلی نیاز است حتما سرور خود را در داخل کشور میزبانی نمایید و مجوزهای مرتبط را دریافت نمایید. همچنین با توجه به هزینه بالای اینترنت برای کاربران، در صورتی که کاربران شما بتوانند از ترافیک داخلی جهت خدمات شما استفاده کنند کاربران زیادی پیدا خواهید کرد.
  • سرعت شبکه: همانطور که اشاره شد با توجه به نزدیک بودن سرور ها به مخاطبان خود سرعت شبکه این سرور ها بسیار بالا خواهد بود. همچنین امکان استفاده از ترافک داخلی که به مراتب از ترافیک بین الملل ارزان تر است یکی دیگر از حسن های این سرور ها می باشد. 
  • اعمال محدودیت های بین المللی: یکی از بزرگ ترین مشکلات سرور های داخلی اعمال محدودیت های بین المللی بر روی سرور های داخلی است. البته چنانچه کاربران شما داخلی هستند و نیاز به استفاده از سرویس و API های خارجی ندارید این مورد مشکل خاصی را برای شما ایجاد نخواهد کرد.

سرور مجازی خارج از کشور

سرور های مجازی خارج از کشور تقریبا از هر کشوری قابل تهیه می باشند ولی بعضی کشور ها نظیر فرانسه، هلند، آلمان، آمریکا، کانادا از تنوع بیشتری در ارائه سرویس و کیفیت بالاتری در پشتیبانی برخوردارند. هر کشور نیز دیتاسنتر های معروف و خاص خود را دارد که از دیتاسنتر های معروف خارجی به لیزوب، هتزنر، سیتادل و کلوس را نام برد. البته دیتاسنتر های متعددی در هر کشور وجود دارد که تنها برخی از آنها به کشورهای دیگر خدمات عمومی می دهند. در ابن بخش به بررسی موارد مهم در دیتاسنتر و سرور های مجازی خارج از ایران خواهیم پرداخت.

 

  • سرعت اتصال و کار با سرور خارج: سرعت اتصال همانطور که اشاره شد تابع فاصله کاربر تا سرور و دیتاسنتر می باشد. لذا هر چه فاصله فیزیکی و مکان جغرافیای سرور با کاربر بیشتر باشد پینگ تایم و زمان ارسال و درخواست دستورات به سرور و بازگشت از آن بیشتر خواهد شد لذا در حال حاضر با توجه به موقعیت ایران بهترین بازدهی و سرعت با کشورهای اروپایی نظیر فرانسه، آلمان و هلند مشاهده شده است. البته محدودیتی در تهیه و اتصال به سرور های دورتر نظیر آمریکا و کانادا نیز وجود ندارد ولی خوب به مراتب با توجه به فاصله بیشتر این کشور ها سرعت دسترسی کاهش خواهد یافت. لذا بهترین پیشنهاد در صورتی که الزام خاصی وجود نداشته باشد استفاده از سرور های کشور های اروپایی است.
  • هزینه سرورهای خارجی: با توجه به اختلاف زیاد ریال با ارزهای بین المللی دلار و یورو به طبع در حال حاضر استفاده از سرور های خارجی هزینه چند برابری نسبت به سرور های داخلی را داشت. لذا در صورتی نیاز مبرمی به استفاده از سرور های حارج از کشور وجود نداشته باشد توصیه میشود از سرور های داخلی استفاده شود. موردی که در سرور های خارجی حائز اهمیت است ثبات قیمت هاست. شما به راحتی میتوانید برای چند سال یک سرور را اجاره نمایید و با اختلاف هزینه ای ناچیر آن را تمدید کنید. برخی از دیتاسنتر های معروف نیز اکانت های لایف تایم و چند ۱۰ ساله ارائه می دهند.
  • پایداری یا Stability شبکه:  سرور های خارجی با توجه به رعایت کامل استاندارد های بین المللی دیتاسنتر ها و داشتن قوانین محکم تر و زیر ساخت به روز تر نسبت به دیتاسنتر های داخلی می توان گفت بیشترین میزان پایداری را دارند. البته باید در نظر داشته باشید که تمامی دیتاسنتر ها استاندارد درجه بندی خاصی را دنبال میکنند لذا یک دیتاسنتر با درجه کیفی پایین ممکن است کیفیت بو آپتایم بالایی را به شما ندهد. دیتاسنتر های با کیفیت آپتایم ۹۹.۹ درصد در ماه را تضمین واقعی میکنند.
  • سفارسی سازی سخت افزاری:  با توجه به این مورد که در اکثر موارد دسترسی  فیزیکی به سرور های خارج از کشور مگر در کشور های نزدیک به ایران میسر نمی باشد لذا انعطاف در سفارشی سازی در سرور های خارجی تا حدودی کمتر از سرور های ایران است. البته همانطور که اشاره شد دیتاسنتر های معتبر با کیفیت بالا و در اسرع وقت موارد را انجام می دهند ولی معمولا تبدیل ارز و انتقال از ایران به خارج از کشور زمان بر می باشد.
  • امنیت: همانطور که اشاره شد امنیت به نو دیتاسنتر و سخت افزار های امنیتی مورد استفاده مربوط میشود. در سطح خود سرور نیز مواردی نظیر نوع سیستم عامل، به روز بودن سیستم عامل و موارد دیگر در امنیت نهایی سرور و اطلاعات آن نقش خواهند داشت. با توجه به رعایت استاندارد ها در دیتاسنتر های مختلف از سمت دیتاسنتر معمولا سطح بالایی از امنیت برقرار خواهد بود.
  • بهینه سازی برای موتور های جستجو یا SEO: در این مورد نیز نمی توان قطعی نظری داد ولی با توجه به وجود سرور های گوگل در کشورهای مختلف به خصوص کشور های اروپایی سرعت ایندکس شدن و دسترسی به سایت برای ربات های گوگل ممکن است تا حد زیادی در این مورد افزایش یابد. همچنین گوگل وب مستر نیز نتایج دقیق تری را برای سایت های میزبانی شده در خارج از کشور به دلیل سرعت دسترسی بهتر نمایش می دهد. آنالیز سایت های معروف نظیر GTMetrix نیز نتایج به مراتب بهتری را برای سایت های میزبانی شده در خارج نمایش می دهد زیرا این سایت نیز در ایران سروری ندارد.
  • استفاده از ترافیک بین الملل:  با توجه به گران تر بودن ترافیک بین المللی نسبت به ترافیک داخلی که در برخی از سرویس ددهنده های اینترنتی کشور تا ۴ برابر اختلاف وجود خواهد داشت ممکن است این مورد به مذاق برخی کاربران خوش نیاید. البته با توجه به همه گیر بودن کاربران سرویس دهنده های خارجی نظیر اینستاگرام، تلگرام، لینکد این و سایت ها و برنامه های شبکه های اجتماعی، می توان گفت خیلی کاربران به این مورد حساس نیستند و در صورتی که خدمات با کیفیت و با ارزشی را ارائه دهید، حتما موفق خواهید بود.
  • سرعت شبکه: سرعت شبکه در سرور های خارج از کشور بسیار بالا بوده و در اکثر از پروت های ۱۰ گیگابیتی استفاده می شود. همجنین با توجه به موقعیت فیزیکی این سرور ها، سرعت انتقال از دیگر سرور های خارجی واقع در کشور های دیگر نیز بسیار بالا خواهد بود. البته ایران نیر در دیتاسنتر هایی نظیر برج میلاد که بستر سخت افزاری جدیدی دارند سرعت های بالایی را ارائه می دهد.
  • دسترسی بدون محدودیت های بین المللی: در سرور های خارج از کشور محدویت های مربوط به ایران و اینترنت زیر ساخت کشوری اعمال نمی شود و شما مانند شهروندی از کشور مورد انتخاب خود می توانید از خدمات سایت های مختلف مخصوصا در زمینه کریپتو کارنسی cryptocurrency  و ارز های دیجیتال به راحتی و بدون محدودیت استفاده نمایید. 

 

به این مطلب امتیاز بدهید:
5/5 - (1 امتیاز)
برای خرید سرور ترید توشن اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − 9 =

سوالات خود را از ما بپرسید!

لطفا پیش از ارسال دیدگاه، چند مورد زیر را مطالعه نمایید:

- دیدگاه خود را به زبان فارسی ارسال نمایید.
- به دیدگاه کاربران دیگر احترام بگذارید، پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، تایید نخواهند شد.
- از ارسال لینک‌ سایت های شخصی و ارائه اطلاعات شخصی در متن دیدگاه پرهیز فرمایید.
- موارد مرتبط با بخش پشتیبانی را از طریق مرکز پشتیبانی مطرح فرمایید تا در اسرع وقت بررسی شوند.

بهترین سرویس ، کمترین قیمت

برخی از مشتریان خدمات مجموعه توشن

برخی از مشتریان توشن!

افتخار میکنیم که به ما اعتماد کرده اید...

اینستاگرام توشن را دنبال کنید...
تماس سریع