ضریب بتا در بورس چیست؟

جهت خرید سرور ترید و بایننس اینجا کلیک کنید

ضریب بتا در بورس چیست؟

ضریب بتا در بورس چیست؟

آیا با ضریب بتا در بازار بورس آشنایی دارید؟ برای موفقیت در بازار بورس علاوه بر استفاده از سرور مجازی بورس توشن لازم است تا در مورد اصطلاحات بورسی اطلاعات و دانش لازم را به دست آورید.

برای خرید سرور مجازی اروپا اینجا کلیک کنید

سرور مجازی بورس توشن این امکان را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید با سرعت اینترنت بسیار بالا تری خرید و فروش سهام در بازار سرمایه را انجام دهید.

در مطالب قبلی شما را با گزارش بورس ۲۶ آبان ماه آشنا کردیم. در ادامه همراه ما باشید تا در مورد ضریب بتا اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

ضریب بتا چیست؟

از مهم‌ ترین موارد در تصمیم ‌گیری سرمایه‌ گذاری ریسک و بازده ضریب بتا خواهد بود. هر سهمی اگر در فاصله زمانی خاصی خریداری، نگهداری و یا فروخته شود بازده خاصی را هم به دارنده می دهد.

این بازدهی را می توان دارای تغییر قیمت و منابع حاصل از مالکیت دانست. همیشه در تصمیم‌ گیری‌های مالی وجود معیار اندازه‌ گیری ریسک مفید می باشد. در اوایل سال‌های ۱۹۰۰ تحلیلگران برای ارزیابی یا تعیین ریسک اوراق بهادار به ترازنامه توجه می نمودند، به این ترتیب که هر قدر مقدار وام یا بدهی‌ های شرکتی افزایش می یافت ریسک سهام شرکت هم بیشتر می شد.

در سال ۱۹۶۲ پژوهشگران میزان ریسک را برحسب حاشیه ایمنی تعریف و محاسبه می نمودند. این حاشیه ایمنی بر اساس صورت‌های مالی به دست نمی‌آمد، بلکه بر اساس تفاوت قیمت بازار و ارزش واقعی اوراق بهادار تعیین می گردد.

اخیرا بیشتر محققین، ریسک سرمایه ‌گذاری را با انحراف معیار نرخ بازده در ارتباط می دانند، یعنی هر چه قدر بازده سرمایه‌ گذاری بیشتر تغییر کند سرمایه ‌گذاری مزبور ریسک بالا تری پیدا می کند.

آیا می دانید بتای سهم چیست؟

یکی از معیارهای ساده و شناخته شده برای دانستن نوسان پذیری یک سهم، محاسبه بتای آن می باشد. بتا (β) را می توان به عنوان معیاری آماری در نظر گرفت که از طریق مقایسه بازده سهام با بازده شاخص بازار مورد بررسی قرار می گیرد.

محاسبه ضریب بتا

Beta Coefficient  یا همان ضریب بتا، مقدار ریسک سیستماتیک سبد سهام را به نسبت ریسک پرتفوی بازار سرمایه محاسبه می نماید. فرمول محاسبه ضریب بتا:

بتا

ضریب بتا از تقسیم کوواریانس بین بازدهی دارایی و بازدهی بازار بر واریانس بازار حاصل می شود:

ضریب بتا

ضریب بتا از طریق مقایسه بازدهی سهام شرکت‌های بورسی با بازدهی شاخص بازار محاسبه می‌شود.

منابع ریسک که باعث تغییر و پراکندگی در بازده می گردند به دودسته کلی تقسیم می شوند:

ریسک غیرسیستماتیک (قابل‌اجتناب)

این ریسک قسمتی از مجموعه سهم است که می ‌توان آن را به واسطه تنوع‌ بخشی (افزایش تنوع سهام مجموعه) کم کرد.

ریسک غیرسیستماتیک آن بخش از کل ریسک مجموعه سهام را که مختص به یک شرکت یا صنعت خاص است، نشان می‌دهد.

 بعضی از فاکتور های سازنده این ریسک شامل کالاها و خدمات تولیدی شرکت یا صنعت، نوع مدیریت، اقدامات رقبا و ساختار هزینه‌های شرکت هستند. بنابراین ریسک غیرسیستماتیک قابل ‌کنترل می باشد.

ضریب بتا در بورس

ریسک سیستماتیک (غیر قابل‌اجتناب)

به قسمتی از ریسک که نمی ‌توان آن را از طریق تنوع‌ بخشی کاهش داد ریسک سیستماتیک می گویند.

تغییرات سیاسی و اقتصادی، چرخه‌های تجاری، تورم و بیکاری به عنوان ریسک سیستماتیک در نظر گرفته می شوند. از این رو این نوع ریسک غیر قابل‌کنترل می باشد. هنگامی که یک سرمایه ‌گذار می‌ خواهد در مورد خرید یک نوع سهم یا اوراق قرضه تصمیم گیری کند می ‌تواند از انحراف معیار بازده سال‌ های قبل به عنوان معیار ریسک استفاده نماید. معیار مناسب برای ریسک یک دارایی منفرد، سنجش حرکت هم‌ زمان آن با پرتقوی بازار است. این حرکت با کوواریانس دارایی منفرد بیان می گردد و قابل استناد به نوسان پذیری پرتفوی کل بازار است. علاوه بر این هر دارایی منفرد، واریانسی دارد که به پرتفوی بازار غیر مرتبط است (واریانس غیر سیستماتیک) که به جنبه‌های منحصر به فرد دارایی باز می گردد. واریانس غیرسیستماتیک معمولاً اهمیت چندانی ندارد چرا که با تشکیل یک پرتفوی بزرگ و متنوع حذف شدنی می باشد.

از این رو صرف ریسک برای یک دارایی منفرد تابعی از ریسک سیستماتیک دارایی با پرتقوى کل بازار دارایی‌های ریسک‌ دار می باشد که به آن معیار ریسک سیستماتیک بتا (β) می ‌گویند.

 ضریب بتا به طور مقدماتی توسط شارپ به عنوان انحراف دوره در تابع رگرسیون خطی ساده جایی که نرخ بازده در شاخص بازار متغیر مستقل بوده و نرخ بازده اوراق بهادار متغیر وابسته است، تعریف می گردد.

هنگامی که انتظار رشد شاخص سهام بازار را داشته باشیم سرمایه‌ گذاران سهام ‌هایی با بتای بالاتر را انتخاب می نمایند و در شرایط کاهش شاخص بازار سهم ‌هایی با بتای پایین ‌تر را انتخاب می کنند.

در حقیقت بتا معیار اندازه‌ گیری ریسک سیستماتیک یک اوراق بهادار می باشد که به عنوان قسمتی از ریسک کلی نمی‌توان آن را از طریق ایجاد تنوع کاهش داد یا از میان برد بتا معیار نسبی ریسک یک سهم با توجه به پرتفوی بازار تمامی سهام‌ها می باشد. برای محاسبه (β) از شاخص قیمت بورس سهام استفاده می‌ نمایند. ضریب بتا برای یک سهم بخصوص، به این صورت تعیین خواهد گشت که ریسک سیستماتیک آن سهم را با ریسک سیستماتیک متعلق به شاخص بورس سهام مقایسه نمایند.

با مطالعه اطلاعات بالا با ضریب بتا در بورس اشنا شدید.

امیدواریم با استفاده از سرور مجازی بورس توشن و همچنین پیگیری آخرین اخبار در مورد بورس می توانید به نتیجه مورد نظرتان دست پیدا کنید.

چگونه سرور مجازی بورس با اینترنت پر سرعت برای خرید عرضه  اولیه و سر خط زدن معاملات بورس تهیه کنم ؟

از لینک زیر می توانید سرور مجازی بورس تهیه کنید.

 

خرید سرور مجازی بورس توشن با اینترنت پر سرعت

به این مطلب امتیاز بدهید:
5/5 - (1 امتیاز)
برای خرید سرور اختصاصی اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × سه =

سوالات خود را از ما بپرسید!

لطفا پیش از ارسال دیدگاه، چند مورد زیر را مطالعه نمایید:

- دیدگاه خود را به زبان فارسی ارسال نمایید.
- به دیدگاه کاربران دیگر احترام بگذارید، پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، تایید نخواهند شد.
- از ارسال لینک‌ سایت های شخصی و ارائه اطلاعات شخصی در متن دیدگاه پرهیز فرمایید.
- موارد مرتبط با بخش پشتیبانی را از طریق مرکز پشتیبانی مطرح فرمایید تا در اسرع وقت بررسی شوند.

بهترین سرویس ، کمترین قیمت

برخی از مشتریان خدمات مجموعه توشن

برخی از مشتریان توشن!

افتخار میکنیم که به ما اعتماد کرده اید...

اینستاگرام توشن را دنبال کنید...
تماس سریع