مجازی سازی Virtualization چیست؟

جهت خرید سرور ترید و بایننس اینجا کلیک کنید

مجازی سازی Virtualization چیست؟

مجازی سازی Virtualization چیست؟

مجازی سازی Virtualization چیست؟ اگر به دنبال تهیه هاست و یا سرور مجازی باشید حتما با این عبارت زیاد رو به رو شده اید. مجازی سازی یک راهکار مدرن برای استفاده از توان حداکثری سخت افزار هاست مخصوصا در مواردی که سخت افزار سرور های قابل ارائه شده ممکن است به مراتب از حداکثر های مورد نیاز کسب و کارهای کوچک تا متوسط بیشتر باشد. تکنولوژی مجازی سازی سال هاست توسط چند شرکت معروف وارد عرصه IT شده است و در مقیاس های مختلف از کامپیوتر ولپ تاپ های خانگی گرفته تا سرور های اختصاصی با چندین هسته CPU و چند ده گیگابایت RAM قابل پیاده سازی است. در این مطلب قصد داریم به صورت ساده و قابل فهم به تعریف مجازی سازی بپردازیم و تعدادی از معروف ترین برنامه های آن را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

برای خرید سرور بورس توشن اینجا کلیک کنید

مجازی سازی Virtualization چیست؟

در اولین گام به تعریف مجازی سازی می پردازیم و اینکه برنامه مجازی ساز چه وظایفی را بر عهده دارد. مجازی ساز برنامه ای است که امکان مدیریت منابع سخت افزاری سرور را به همراه شبکه سرور برای چندین واحد مجازی سازی شده کوچک تر از سرور فیزیکی که به آن ها VPS و یا VDS هم گفته می شود را می دهد. با استفاه ازمجازی سازی این امکان مهیا می شود تا یک سرور اختصاصی قدرتمند و با منابع سخت افزاری بالا، به واحد های کوچک تر ولی در عین حال کاملا مستقل تقسیم بندی شود. این تکنولوژی امکان نصب چندین سیستم عامل مختلف بر روی یک سرور مادر را می دهد که هر کدام ار این سیستم عامل ها منابع سخت افزاری و نرم افزاری منحصر به فرد خود را دارند و می توانند به صورت کاملا مستقل از هم فعالیت داشته باشند. مجازی ساز وظیفه تقسیم، مدیریت و نظارت بر منابع سرور اصلی را بر روی سرور های مجازی ساخته شده بر اساس تنظیماتی که توسط مدیر سرور انجام شده است دارد. در Virtualization امکان مدیریت مستقل هر بخش وجود دارد و هر کدام از بخش ها در این جا می توانند سیستم عامل، نرم افزارها و یا حتی دسترسی سخت افزاری خاص خود را داشته باشند.

مجازی سازی Virtualization چیست؟

 

سرور مجازی یا ماشین مجازی چیست؟

ماشین مجازی در اصل همان بخشی از سرور اصلی است که مجازی سازی بر روی آن انجام می شود. این ماشین های مجازی در صورتی برای مصارف اینترنتی و بر روی سرور های مستقر در دیتاسنتر با آی پی ثابت اینترنتی به کاربران اختصاص داده شوند به آن ها سرور مجازی گفته می شود. همانطور که اشاره کردیم این سرور های مجازی می توانند به صورت کاملا مستقل از یک دیگر فعالیت داشته باشند و سیستم عامل های مختلفی بر روی آن نصب شده باشد. برای مثال می توان یک سرور مجازی را خاموش کرد در حالیکه سرور های دیگر در همان زمان آنلاین هستند و در حال انجام وظایف خود هستند.

Host یا میزبان چیست؟

در اصطلاحات مجازی سازی Host یا میزبان به سروری اصلی گفته می شود. هسا در اصل یک کامپیوتر یا سرور فیزیکی است که تمامی منابع اصلی نظیر RAM – CPU – HDD و … بر روی آن نصب شده اند. بر روی HOST بسته به مجازی سازی که قرار است از آن بر روی سرور استفاده شود، یک سیستم عامل تحت ویندوز یا یکی از توزیع های لینوکس نظیر Debian – Ubuntu – Cent OS نصب می شود. این سیستم عامل به صورت مستقیم و بدون محدودیت به منابع سخت افزاری دسترسی خواهد داشت. در مرحله بعدی برنامه مجازی ساز بر روی این سیستم عامل نصب می شود که با دسترسی کاملی که به منابع سرور و شبکه آن دارد می تواند واحد های کوچک تر ماشین مجازی را ایجاد  و مدیریت کند. در اصطلاح مجازی سازی به این ماشین های مجازی Guest و یا مهمان گفته می شود که توسط Host میزبانی می شوند.

معرفی متداولترین مجازی ساز ها

همان طور که اشاره شد در حال حاضر شرکت های مختلفی در ارائه نرم افزار های مجازی ساز در حال فعالیت هستند که نرم افزار های VMWARE – OpenVZ – Microsoft Hyper V – Citrix Xen از معروف ترین این برنامه ها هستند که به صورت گسترده در اکثر سرویس دهنده های اینترنتی مورد استفاده قرار گرفته اند. هرچند هر کدام از این مجازی ساز ها مزایا و معایبی دارند ولی بسته به سیستم عاملی که قصد نصب آن را بر روی سرور دارید می توانید از مجازی ساز هایی که از سیستم عامل مد نظر پشتیبانی می کنند استفاده نمایید.

مقیاس های مجازی سازی

همانطور که پیش تر گفتیم مجازی سازی می تواند به صورت کامل انجام شود و امکان نصب یک سیستم عامل مجزا با منابع مستقل بدهد. در سرور مجازی این امر صورت می پذیرد ولی بسته به نیاز های شرکت ها و سازمان روش های دیگری نیز در مجازی سازی منابع وجود دارد که در آن ها تنها یک یا چند منبع با مقیاس و هدفی خاص مجازی سازی می شود. از معروف ترین این موارد میتوان  به Desktop Virtualization – Storage Virtualization – Server Virtualization – Network Virtualization – Application Virtualization – Data Center Virtualization (Private Cloud) اشاره کرد که هر کدام با تمرکز در بخش خاصی از منابع پیاده سازی می شوند.

مجازی سازی Virtualization چیست؟

هر چند متداول ترین نوع مجازی سازی در سرور های مستقر در مراکز داده انجام می شود ولی در سازمان های بزرگ ممکن است یک یا چند نوع از مجازی سازی های فوق نیز برای بخش های مختلف سازمانی پیاده سازی شود.

مهم ترین مزایای مجازی سازی

تکنولوژی مجازی سازی امکانات زیادی را برای وب مستران و مدیران سرور ها مهیا می کند که بدون استفاده از مجازی است دستیابی به خیلی از این موارد غیر ممکن و یا خیلی زمان بر و نیازمند به انجام کانفیگ های بسیار زیاد خواهد داشت. از طرف دیگر این تکنلوژی قیمت نهایی سرور ها را برای شرکت های مکوچک تا حد زیادی کاهش می دهد و دیگر نیاز نیست تا هر شرکت یک سرور فیزیکی قدرتمند را تهیه کند و با هزینه ای به مراتب پایین تر می تواند صاحب سیستم عامل اختصاصی خود برای انجام تنظیمات خود باشد. در صورتی که کاربر هاست و سرویس های میزبانی ابری هم باشید با افزایش منابع مصرفی سایت بعد از مدتی متوجه هزینه بالای میزبانی سایت خود خواهید شد که در صورتی که از سرور مجازی استفاده نمایید تا حد زیادی هزینه های شما کاهش خواهد یافت. در ادامه به مهم ترین مزایای مجازی سازی اشاره خواهیم کرد.

  • صرفه جویی در هزینه ها در بلند مدت
  • صرفه جویی در فضای فیزیکی و مصرف انرژی
  • امکان مدیریت چندین ماشین مجازی به سادگی
  • امکان پیاده سازی آنالیز و مانیتورینگ خودکار ۲۴ ساعته
  • امکان ارائه خدمات بر پایه وب برای مدیریت ماشین های مجازی از راه دور
  • تضمین شده و قابل اعتماد
  • سادگی در پشتیبان گیری از اطلاعات مهم
  • امکان استفاده از چندین سیستم عامل و نرم افزار های مختلف به صورت همزمان
  • قابلیت ارتقا آسان و با کمترین زمان
  • کاهش هزینه های مدیریت و پشتیبانی
  • امکان clone گیری و کپی کردن کامل یک سیستم عامل و تنظیمات انجام شده در آن در کسری از ثانیه
  • امکان پشتیبان گیری کامل از ماشین های مجازی

به این مطلب امتیاز بدهید:
5/5 - (1 امتیاز)
برای خرید سرور بورس توشن اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده + 12 =

سوالات خود را از ما بپرسید!

لطفا پیش از ارسال دیدگاه، چند مورد زیر را مطالعه نمایید:

- دیدگاه خود را به زبان فارسی ارسال نمایید.
- به دیدگاه کاربران دیگر احترام بگذارید، پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، تایید نخواهند شد.
- از ارسال لینک‌ سایت های شخصی و ارائه اطلاعات شخصی در متن دیدگاه پرهیز فرمایید.
- موارد مرتبط با بخش پشتیبانی را از طریق مرکز پشتیبانی مطرح فرمایید تا در اسرع وقت بررسی شوند.

بهترین سرویس ، کمترین قیمت

برخی از مشتریان خدمات مجموعه توشن

برخی از مشتریان توشن!

افتخار میکنیم که به ما اعتماد کرده اید...

اینستاگرام توشن را دنبال کنید...
تماس سریع