پارک دامین چیست و چه کاربردهایی دارد؟ + آموزش

جهت خرید سرور ترید و بایننس اینجا کلیک کنید

پارک دامین چیست و چه کاربردهایی دارد؟ + آموزش

پارک دامین چیست  و چه کاربردهایی دارد؟ + آموزش

پارک دامین یا پارک دامنه که به انگلیسی Park Domain و یا Domain Pointer از آن یاد می شود یک اصطلاح تخصصی است که معمولا در هاست و یا سرور مجازی میزبانی کننده سایت و یا فروشگاه اینترنتی استفاده می شود. همانطور که از نام آن پیداست به معنی اتصال یک دامنه به دامنه دیگر به نحوی است که هر دو دامنه محتوای مشابهی را نمایش دهند. البته از نظر تجربی محدودیتی در تعداد دامنه های پارک شده بر روی هم وجود ندارد و شما می توانید تعداد نامحدود دامنه را بر روی هم دیگر پارک کنید. البته این روش در کنار مزایا معایبی هم خواهد داشت که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

برای خرید سرور بورس توشن اینجا کلیک کنید

 

پارک دامین یا Domain Pointer چیست؟ 

همانطور که اشاره کردیم به تنظیماتی که یک دامنه را بر روی دامنه دیگری پارک می کند و با دسترسی به هر دو دامنه محتوای مشابهی نمایش داده می شود پارک کردن دامنه گفته می شود. برای مثال اگر شما دامنه toshan.net را به عنوان دامنه اصلی داشته باشید و بخواهید دامنه های toshan.com و toshan.ir هم همان محتوای دامنه اصلی را نمایش دهند می توانید دامنه های اضافه را بر روی دامنه اصلی پارک کنید. بعد از اعمال تنظیمات با مراجعه به هر ۳ دامنه محتوای سایت اصلی یا همان toshan.net نمایش داده خواهد شد.

معمولا کسب و کار ها و شرکت هایی که چندین نام دامنه را با برند خود ثبت می کنند از این روش برای اتصال دامنه های اضافه و غیر اصلی به سایت اصلی خود استفاده می کنند که اگر کاربری آدرس دامنه های دیگر آن ها را در مرورگر وارد کرد به سایت اصلی راهبری شده و با خطاهای دیگری رو به رو نشود.

پارک دامین که از آن به Domain Pointer نیز یاد میشود عبارت است از نمایش اطلاعات مشابه از یک هاست و یا سرویس میزبانی ابری در چند دامنه با نام مختلف. در صورتی که نیاز دارید برای چندین دامنه با نام ها و پسوند های متفاوت اطلاعات مشابهی را نمایش دهید استفاده از قابلیت Park Domain در دایرکت ادمین میزبانی توشن آسان ترین روش خواهد بود.

جهت انجام این مورد نیاز است به کنترل پنل دایرکت ادمین هاست خود وارد شوید و گزینه Park Domain را انتخاب نمایید. پس از آن آدرس دامنه جدیدی که میخواهید اطلاعات هاست را نمایش دهد وارد نمایید و آنرا بر روی دامنه فعلی خود پارک نمایید.

 

مزایای پارک دامنه چیست؟

همانظور که اشاره کردیم یکی از مزایای پارک کردن دامنه ها این است که کاربرانی که به آدرس آن ها مراجعه می کنند دچار سر در گمی نشوند و بتوانند سایت اصلی را مشاهده کنند. این امر برای کاربرانی که به دنبال خرید یک جنس و یا خدماتی هستند خیلی مناسب و کار آمد است چرا که کاربر به قصد خرید وارد سایت شده و احتمال فروش موفق بسیار بالاست و در صورتی که دامنه پارک نشده باشد تنها پیغام خطا و یا صفحه دیگری نمایش داده خواهد شد و در این صورت مشتری را از دست خواهید داد.

از دیگر مزایای پارک کردن دامنه صرفه جویی در هزینه و منابع هاست شماست چرا که برای مثال اگر هاست لینوکس برای سایت خود تهیه کرده باشید، با پارک دامنه نیازی به تهیه هاست جداگانه برای دامنه های دیگر ندارید و صرفا از طریق بخش مربوطه دامنه ها را بر روی هاست قبلی میزبانی می کنید. با این روش هم در هزینه اولیه و تمدید هاست خود صرفه جویی می کنید و هم اینکه نیازی به میدریت چندین سایت مختلف را نخواهید داشت.

 

معایب پارک دامنه چیست؟

یکی از معایب پارک دامنه این است که استقلال سایت و مطالب را از بین می برد. چرا که با چندین دامنه مختلف کاربران می توانند به سایت شما دسترسی داشته باشند و در صورتی که برخی از نام دامنه ها با دامنه اصلی تفاوت زیادی داشته باشد می تواند گیج کننده به نظر بیاید.

بزرگ ترین عیب پارک دامنه مشکلاتی است که از نظر SEO برای موتورهای جستجو ایجاد می کند. درست است که شما می دانید برند شما یک سایت دارد و دامنه اصلی کدام است ولی برای موتور های جستجو بررسی دامنه هایی که بر روی هم پارک شده اند بسیار سخت و گیج کننده است. از نظر موتورهای جستجو هر دامنه میزبان یک سایت یکتا ست و از آن جا که تمامی دامنه محتوا ی یکسانی را نمایش می دهند این محتوا به عنوان محتوای تکراری یا duplicate content در نظر گرفته می شوند و عملا محتوای چندین دامنه در نمایش موتور های جستجو نظیر گوگل نمایش داده نخواهند شد. از انجا که موتورهای جستجو دقیق نمی دانند کدام دامنه، دامنه اصلی شماست لذا ممکن است دامنه اصلی را از نمایش نتایج حذف کنند که این مورد مشکل بزرگی را برای شما ایجاد خواهد کرد.

 

آموزش نحوه پارک دامین 

پارک دامین را می توان بر روی تمامی کنترل پنل های اینترنتی نظیر دایرکت ادمین، سی پنل، پلسک و … پیاده سازی کرد. هر چند مراحل کار ممکن است کمی متفاوت باشد ولی خیلی آسان و سر راست خواهد بود. با تنظیم پارک دامین تنظیمات مختصری در وب سرور و زون دی ان اس DNS zone شما انجام می شود که دامنه های جدید را به دامنه های قبلی متصل می کند. در ادامه آموزش اتصال دامنه به صورت پارک در کار در کنترل پنل های متداول را خواهیم گفت.

 

آموزش نحوه پارک دامین در دایرکت ادمین

هاست دایرکت ادمین یک رابط گرافیکی کاربر ( GUI ) در اختیار شما قرار می‌دهد. این پنل قدرتمند از تمام نسخه های لینوکس مانند “RedHat”و “Debian” پشتیبانی می‌کند. “DirectAdmin” کنترل پنل محبوب و قدرتمند کانادایی که به اختصار DA هم خوانده می‌شود، برای مدیریت سرورهای لینوکسی گزینه بسیار مناسبی است. این مورد زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که شما قصد استفاده از سرورهای داخل ایران را داشته باشید و از تحریم‌های بین‌المللی نیز خسته شده باشید. با استفاده از این رابط کاربری می‌توان اقدامات مورد نیاز مانند آپلود فایل، ارسال و دریافت ایمیل، مدیریت دیتابیس و … را انجام داد.

تنظیم پارک دامین در دایرکت ادمین بسیار ساده است، در گام اول پس از ورود به آدرس کنترل پنل دایرکت ادمین هاست خود، در پایین صفحه به قسمت domain pointer مراجعه نمایید و بر روی آن کلیک کنید:

توجه کنید که ممکن است بسته قالب دایرکت ادمین هاست شما این گزینه در بخش دیگری وجود داشته باشد که با یک جستجوی ساده می توانید آن را پیدا کنید. 

در مرحله بعد طبق تصویر زیر آدرس دامنه ای که قصد پارک آن را دارید در فرم مربوطه وارد کنید، برای مثال ما دامنه toshan.it را بر روی toshan.net پارک می کنیم:

در همین دو مرحله شما موفق به پارک دامنه خود شدید، تنها کافیست رکوردهای دی ان اس دامنه جدید را در پنل دامنه مشابه دامنه اصلی وارد کنید تا بعد از چند ساعت دامنه جدید بر روی دامنه قبلی شما پارک شود.

به این مطلب امتیاز بدهید:
5/5 - (2 امتیاز)
برای خرید سرور اختصاصی اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده − ده =

سوالات خود را از ما بپرسید!

لطفا پیش از ارسال دیدگاه، چند مورد زیر را مطالعه نمایید:

- دیدگاه خود را به زبان فارسی ارسال نمایید.
- به دیدگاه کاربران دیگر احترام بگذارید، پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، تایید نخواهند شد.
- از ارسال لینک‌ سایت های شخصی و ارائه اطلاعات شخصی در متن دیدگاه پرهیز فرمایید.
- موارد مرتبط با بخش پشتیبانی را از طریق مرکز پشتیبانی مطرح فرمایید تا در اسرع وقت بررسی شوند.

بهترین سرویس ، کمترین قیمت

برخی از مشتریان خدمات مجموعه توشن

برخی از مشتریان توشن!

افتخار میکنیم که به ما اعتماد کرده اید...

اینستاگرام توشن را دنبال کنید...
تماس سریع