وب‌ سرور Web Server چیست و چگونه کار می‌کند؟

جهت خرید سرور ترید و بایننس اینجا کلیک کنید

وب‌ سرور Web Server چیست و چگونه کار می‌کند؟

وب‌ سرور Web Server چیست و چگونه کار می‌کند؟

وب‌ سرور Web Server چیست و چگونه کار می‌کند؟ در صورتی که به دنبال خرید یک هاست و میزبانی خوب برای سایت و یا فروشگاه خود باشید حتما با این عبارت زیر برخورد کرده اید. وب سرور ها از مهم ترین بخش های پردازش و اجرای هر سایت، فروشگاه اینترنتی، اپلیکیشن و هر نرم افزاری که به نحوی با دنیای اینترنت در ارتباط است هستند و لازم است برای انتخاب وب سرور و در نهایت هاست و یا سرور مجازی مناسب نیاز های خود، با آن ها آشنایی داشته باشید. در این مطلب قصد داریم به صورت کامل شما را با وب سرور و کاربرد های آن ها آشنا کنیم و به اینکه چه وب سروری برای شما مناسب تر است بپردازیم پس با ما همراه باشید.

برای خرید سرور ترید توشن اینجا کلیک کنید

وب‌ سرور Web Server چیست؟

وب سرور همانطور که از نام آن پیداست یک سرور یا خادم است که مربوط به پردازش های تحت وب است و تحت سرور مجازی  و یا سرور اختصاصی کار میکند. یک Web server وظیفه ی ذخیره سازی و ارسال محتوای یک وب سایت را به  کاربری که آنرا درخواست کرده دارد. محتوای درخواست شده می تواند متن، عکس و فیلم و یا حتی اطلاعات یک اپلیکیشن باشد. این درخواست ها را کلاینت ها یا همان کاربران از طریق مرورگر و یا برنامه ای که بر روی گوشی هوشمند خود نصب کرده اند می دهند و در سمت سرور وب سرور مدیریت جمع آوردی پاسخ ها و ارسال آن ها را دارد.

بسته به نوع درخواست ها انواع مختلفی از وب سرور ها دارد که با زبان های برنامه نویسی مختلف سازگارند که در ادامه معروف ترین آن ها را اشاره خواهیم کرد.

وظایف Web Server چیست؟

همانطور که اشاره کردیم وب سرور وظایف مختلفی دارد و که اصلی ترین آن ها مدیریت و پاسخگویی به درخواست دریافتی است. وب سرور خود یک نرم افزار است که تحت سیستم عاملی که بر روی آن نصب می شود کار می کند. برخی از پردازش هایی که شما هم احتمالا با آن آشنا هستید نظیر پردازش و نمایش اسناد HTML، تصاویر، استایل شیت های CSS و فایل های جاوا اسکریپت، همگی توسط وب سرور به صورت مستقیم انجام می شوند. برخی پردازش های دیگر نظیر کوئری های دیتابیسی از وب سرور به دیتابیس سرور ارسال می شوند و پس از انجام عملیات های لازم مجدد پاسخ به وب سرور ارسال می شود تا به کاربر منتقل شود.

یک وب سرور شامل چندین بخش مختلف می تواند باشد (حداقل یک سرور HTTP) که چگونگی دسترسی کاربران به فایل های روی سرور و هاست را کنترل می کند. یک  HTTP Server بخشی از وب سرور است که URL ها (آدرس های وب) و HTTP (پروتکلی که مرورگر شما برای مشاهده صفحات وب استفاده می کند) را پردازش می کند و پروتکول های مورد نیاز در این مورد را پشتیبانی می کند. این سرور از طریق نام دامنه وب سایت هایی که در آن ذخیره می شوند، قابل دسترسی است و محتوا را به دستگاه کاربر نهایی عرضه می کند. از جمله وب سرورهای معروف نیز می توان به Apache، Nginx، IIS و LiteSpeed اشاره کرد که در مقالات دیگری مفصل به آن ها پرداخته ایم.

معروف ترین وب سرور ها

با اینکه وب سرور های مختلفی تا کنون وارد بازار شدند چند وب سرور بیشترین نظر مثبت کاربران را توانسته اند جلب کنند که در ادامه این وب سرور ها را معرفی خواهیم کرد.

وب سرور لایت اسپید Litespeed:

LiteSpeed لایت اسپید ، یکی از معروف ترین وب سرور هاست که  از لحاظ عملکرد و سرعت پاسخ دهی در میان دیگر وب‌سرورها پیشرو است. با وجود افزونه ها و امکانات متنوعی که دارد، می‌توانید به راحتی از آن برای میزبانی سایت و یا فروشگاه خود استفاده کنید. LiteSpeed با توجه به ساختاری که دارد، میتواند میزان عملکرد میزبانی وب را افزایش دهد، و این قابلیت را دارد که بطور همزمان بتواند، به هزاران کاربر سرویس دهی کند.

وب‌ سرور Web Server چیست و چگونه کار می‌کند؟

همچنین لایت اسپید با وب سرور آپاچه کاملا سازگار است و می‌تواند پیکربندی های آن را نیز بارگذاری کند، لذا معمولا در کنار آن نصب می‌شود.. جهت استفاده از این وب سرور نیاز است لایسنس آن را تهیه نمایید و در سرور مجازی و سرور اختصاصی مد نظر وارد نمایید. برای نصب این وب سرور بر روی سرور مجازی ایران، تا کنون محدودیتی گزارش نشده است.

وب‌ سرور Nginx:

وب‌سرور Nginx با هدف بهبود سرعت و نقص های وب سرور آپاچه ارائه شده است که هدف آن درگیری منابع من جمله رم و cpu کمتر  و در نهایت تعداد پروسس های بیشتری را مدیریت کند. Nginx به جای اینکه برای هر درخواست تحت وب یک پروسه جدا ایجادکند، از راهکاری استفاده می‌کند که درخواست ها را در یک thread مجزا مدیریت می‌کند.

وب‌ سرور Web Server چیست و چگونه کار می‌کند؟ با استفاده از Nginx یک پروسه اصلی می‌تواند چندین پروسه کاری را کنترل کند. این وب‌سرور معمولا در کنار آپاچه نصب می شود و رایگان است. این رایگان بودن این وب سرور باعث شده است که اکثر کاربران وب سرور آپاچه از این نسخه بهبود یافته استفاده کنند.

وب‌ سرور  IIS Internet Information Services

IIS یک وب‌سرور انعطاف پذیر و از محصولات شرکت مایکروسافت است که بر روی سیستم های ویندوزی راه اندازی می‌شود. این وب سرور صرفا بر روی ویندوز سرور ها قابل نصب است و تنها وب سروری است که می تواند زبان .net را که آن هم مربوط به مایکروسافت است پردازش و اجرا کند لذا برای کارهای سازمانی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

وب‌ سرور Web Server چیست و چگونه کار می‌کند؟
 IIS یک وب سرور همه فن حریف و انعطاف پذیر است و بر خلاف وب‌سرورهای لینوکسی که تنها زیان های خاصی را پشتیبانی می‌کنند، IIS علاوه بر فریم ورک های دات نت، از انواع مختلف فریم ورک های دیگر و زبان هایی مثل PHP نیز پشتیبانی می کند. علاوه بر این، IIS با داشتن امکانات و افزونه های متنوع، انعطاف پذیری بالایی در پردازش و راه اندازی انواع فریم ورک ها دارد.

البته همانطور که گفته شد این وب سرور رایگان نیست و برای استفاده از آن لازم است لایسنس سالانه ویندوز را تهیه نمایید.

به این مطلب امتیاز بدهید:
5/5 - (1 امتیاز)
برای خرید سرور بورس توشن اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده + 13 =

سوالات خود را از ما بپرسید!

لطفا پیش از ارسال دیدگاه، چند مورد زیر را مطالعه نمایید:

- دیدگاه خود را به زبان فارسی ارسال نمایید.
- به دیدگاه کاربران دیگر احترام بگذارید، پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، تایید نخواهند شد.
- از ارسال لینک‌ سایت های شخصی و ارائه اطلاعات شخصی در متن دیدگاه پرهیز فرمایید.
- موارد مرتبط با بخش پشتیبانی را از طریق مرکز پشتیبانی مطرح فرمایید تا در اسرع وقت بررسی شوند.

بهترین سرویس ، کمترین قیمت

برخی از مشتریان خدمات مجموعه توشن

برخی از مشتریان توشن!

افتخار میکنیم که به ما اعتماد کرده اید...

اینستاگرام توشن را دنبال کنید...
تماس سریع