موارد استفاده و کاربردهای سرور مجازی میکروتیک

جهت خرید سرور ترید و بایننس اینجا کلیک کنید

موارد استفاده و کاربردهای سرور مجازی میکروتیک

موارد استفاده و کاربردهای سرور مجازی میکروتیک

داستان Mikrotik با تاسیس آن در سال ۱۹۹۵ در لتونی شروع می شود که در زمینه تولید دستگاه های شبکه (سخت افزار و نرم افزار) فعالیت خود را ابتدا با فروش روترهای بی سیم آغاز کرد و یکی از اهداف این شرکت رقابت با سیسکو (تولید کننده سوئیچ های سیسکو) بود. . MikroTik در ادامه توسعه فعالیت های خود MikroTik RouterOS را که یک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس است به عنوان محصول اصلی شرکت MikroTik معرفی کرد.

برای خرید سرور میکروتیک اینجا کلیک کنید

شاید بخواهید در مورد MikroTik RouterOS و ویژگی های آن بیشتر بدانید، باید بگوییم که MikroTik RouterOS یک سیستم عامل مبتنی بر هسته لینوکس است که بر روی یک کامپیوتر معمولی و سرور به صورت کاملاً پایدار قابل نصب و سرویس است. این سیستم عامل ویژگی های منحصر به فردی مانند VPN، Firewall، QoS، Hotspot و Wireless را ارائه می دهد و برای استفاده از این سیستم عامل باید از نرم افزار winbox به عنوان رابط گرافیکی این سیستم عامل استفاده کنید. اگر مشتاق کسب اطلاعات بیشتر در مورد سیستم عامل میکروتیک هستید، این مقاله را تا انتها بخوانید زیرا در مورد کاربردها و قابلیت های سیستم عامل میکروتیک صحبت خواهیم کرد.

همه چیز در مورد MikroTik RouterOS

MikroTik RouterOS یک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس است که وقتی روی سخت افزار اختصاصی RouterBOARD یا رایانه های مبتنی بر x86 استاندارد نصب می شود، سخت افزار را به یک روتر شبکه کارآمد تبدیل می کند که امکان افزودن و حذف پورت های مختلف را فراهم می کند. سیستم عامل میکروتیک دارای قابلیت های بسیار متنوعی است. از ویژگی هایی مانند فایروال، ارائه دهنده و سرویس گیرنده شبکه خصوصی مجازی (VPN)، پروتکل مسیریابی پویا، هات اسپات، سیستم کنترل کیفیت خدمات باند پهن، ویژگی نقطه دسترسی و سایر ویژگی ها در شبکه های بی سیم پشتیبانی می کند.

یکی از ویژگی های مهم سیستم عامل میکروتیک، سادگی در پیکربندی و استفاده از آن است. نرم افزار Winbox یکی از اپلیکیشن های تسهیل کننده استفاده از میکروتیک است که یک رابط گرافیکی کاربرپسند برای پیکربندی روتر و نظارت بر عملکرد آن ارائه می کند.

Mikrotik از روش های پیکربندی مختلف مانند Telnet ایمن و دسترسی SSH و FTP از طریق شبکه، دسترسی مستقیم صفحه کلید و مانیتور به رابط برنامه نویسی برنامه (API) و اتصالات مبتنی بر MAC با ابزار Mac-Telnet پشتیبانی می کند، اما مزایای این عملکرد قدرتمند سیستم به این عوامل محدود نمی شود.

سرور میکروتیک

وقتی صحبت از سرور مجازی میکروتیک می شود یعنی سروری که در مجازی سازی به جای سیستم عامل های ویندوز و لینوکس و غیره از سیستم عامل MikroTik RouterOS استفاده می کند. در حالی که سیستم عامل میکروتیک یک روتر مبتنی بر هسته لینوکس است.

سیستم عامل MikroTik Routers عملکرد بهتری در سرویس های مجازی دارد و در این زمینه موفق تر است، به همین دلیل سرورهای MikroTik با امکاناتی که ارائه می دهد بهترین و پرکاربردترین سرویس ها هستند. اکثر متخصصان شبکه، سرورهای میکروتیک را برای رفع نیازهای روتر یا فایروال خود انتخاب می کنند.

میکروتیک به عنوان یک روتر پرسرعت و قدرتمند با عملکرد خودکار بدون نیاز به ورود یا راه اندازی هر نوع سرویسی کار می کند. معمولاً هدف اصلی استفاده از سرور میکروتیک به عنوان روتر است، علاوه بر این، پایداری سرورهای میکروتیک یکی دیگر از دلایل جذب کاربران و متخصصان شبکه به سرور میکروتیک است. همانطور که قبلا در این بخش توضیح دادیم، دسترسی به سرور میکروتیک را می توان از طریق Telnet و SSH، یک وب سرور داخلی و Winbox علاوه بر دسترسی محلی پیکربندی کرد.

یکی دیگر از ویژگی های سرور میکروتیک انعطاف پذیری، سهولت در تنظیم و سرعت نصب و پیکربندی آن است که حتی می توانید در تنظیمات آن وارد و صادر کنید. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که برای بهبود عملکرد سیستم عامل میکروتیک باید برای هر ویژگی مجوز دریافت کنید اما در هر صورت نسبت به نمونه های مشابه و رقیب خود گزینه ای معقول و مقرون به صرفه است. (سیسکو)

برنامه های کاربردی سرور میکروتیک

کارایی سرور میکروتیک روز به روز بر محبوبیت آن می افزاید. مهم ترین دلیل خرید سرور مجازی میکروتیک استفاده از آن به عنوان روتر است اما برخی از سازمان ها و شرکت ها به منظور افزایش امنیت سرور میکروتیک را به عنوان فایروال برای افزایش امنیت شبکه و یا راه اندازی شبکه خصوصی مجازی انتخاب می کنند. همچنین بسیاری از افراد با خرید سرور مجازی میکروتیک قصد دارند بین دو مکان در گروه کاری خود ارتباط امن برقرار کنند یا سیستم تونل زنی را پیاده سازی کنند.

سرور مجازی میکروتیک برنامه های منحصر به فردی را ارائه می دهد که در سیستم عامل های دیگر یافت نمی شوند. علاوه بر کاربردهایی که ذکر کردیم، با استفاده از Mikrotik VPS می توانید IP هایی را که قصد حمله به VPS و محدود کردن، مسیریابی شبکه برای عیب یابی، اتصال یک سرور به سرور دیگر، ایجاد تعادل بار، انتقال اطلاعات از طریق MikrotikVPS را دارند شناسایی کنید. در شبکه، همچنین از ابزار Torch برای مدیریت اتصالات شبکه و ابزار traceroot برای عیب یابی استفاده از کشف شبکه استفاده کنید. در ادامه در مورد استفاده از میکروتیک وی پی اس بیشتر توضیح خواهیم داد تا دلیل محبوبیت و استفاده گسترده از میکروتیک وی پی اس را متوجه شوید.

  • Routing

روتر یکی از قابلیت های ستودنی و فوق العاده قدرتمند Mikrotik VPS در شبکه است. روتر فرآیندی است که برای انتخاب مناسب ترین مسیر در شبکه های خارجی و داخلی استفاده می شود که نقش بسیار مهمی در انتقال داده ها در یک شبکه دارد.

یکی از کاربردهای مهم Mikrotik VPS استفاده از آن به عنوان روتر است. ارتباط بین دفاتر شبکه و شعب موضوع مهمی است که توسط سرور میکروتیک ارائه می شود. اگر یک یا چند دفتر دارید، تقسیم یک شبکه به چندین شبکه یک الزام است که بسیاری از کاربران به دنبال ساده ترین راه حل برای حل آن هستند.

سرور میکروتیک علاوه بر اینکه راه حلی کارآمد برای جداسازی شبکه به چندین شبکه است، امکان راه اندازی VPN برای برقراری ارتباط امن بین شعب را ارائه می دهد. همچنین امکان اعمال محدودیت های دسترسی در استفاده از منابع موجود بین شاخه ها مانند اشتراک فایل، چاپگرها، برنامه ها و دوربین ها را فراهم می کند.

Mikrotik VPS از انواع مسیریابی مانند مسیریابی رابط، مسیریابی انتقال مجازی، مسیریابی استاتیک، مسیریابی مبتنی بر سیاست، مسیریابی ECMP، پروتکل مسیریابی پویا و تشخیص حمل و نقل دو جهته پشتیبانی می کند و جایی برای نگرانی باقی نمی گذارد.

  • Firewall

یکی دیگر از موارد استفاده Mikrotik VPS کاربردهای امنیتی و ارتباطی آن است. فایروال یکی از بخش‌های حفاظتی اصلی شبکه است که از دسترسی غیرمجاز به سیستم یا شبکه کامپیوتری جلوگیری می‌کند و می‌تواند ارسال یا دریافت اطلاعات خاصی را محدود کند.

منظور از محافظت در برابر دسترسی غیرمجاز این است که Mikrotik Firewall امکان نظارت بر اتصالات به آدرس خاص روتر را فراهم می کند و فقط به هاست های خاصی اجازه دسترسی به پورت های TCP را می دهد. از طریق فایروال می توانید تمامی داده های اینترنت را کنترل کرده و با تنظیم قوانین خاص از نفوذ غیرمجاز جلوگیری کنید. بنابراین، محافظت از سرور میکروتیک به شما این امکان را می دهد که از میزبانی مشتریان در برابر حملات مخرب جلوگیری کنید.

در سرور میکروتیک، فایروال علاوه بر امکان محدود کردن پورت های ورودی، نقش های مهمی مانند فیلتر کردن، اتصال داخلی، مسیریابی، علامت گذاری بسته ها، لیست سیاه، شناسایی منبع و مقصد، پشتیبانی از IPv6 و دور زدن ردیابی اطلاعات (RAW) را ایفا می کند. و خروجی شبکه محدود کردن و تغییر پورت های مهم مانند پورت های دسکتاپ راه دور و سایر پورت های رایج شبکه در کنترل و محدود کردن ارتباطات خارجی موثر است. برای مثال زمانی که دوربینی را در شبکه منتشر می کنید با تغییر پورت آن می توانید به راحتی از طریق موبایل و اتصال به اینترنت وضعیت دوربین های خود را بررسی کنید.

همچنین کاربران می توانند از طریق اینترنت با منابع شبکه مانند دوربین ها، فایل سرورها، چاپگرها، برنامه های داخل شبکه و … ارتباط برقرار کنند.

نقش فایروال میکروتیک در ایجاد یک اتصال امن مهمتر است زیرا می تواند اتصالات را از آدرس های خصوصی مخفی نگه دارد. همچنین تمام اتصالات شبکه مشتری را نظارت می کند و آمار و گزارش های دقیقی از ترافیک همه لینک ها ارائه می دهد. فایروال میکروتیک امکان اولویت بندی ترافیک را نیز ارائه می دهد و برای اطمینان از اتصالات مهم تر، بسته هایی را که دارای اولویت هستند علامت گذاری می کند. در نتیجه این کار یک جریان قابل کنترل در شبکه فراهم می شود که از کمبود پهنای باند جلوگیری می کند.

بنابراین مدیران شبکه که وظیفه کنترل و مدیریت مصرف کاربر و تقسیم کاربری هر سیستم یا کاربر را بر عهده دارند، می توانند با استفاده از امکانات VPS میکروتیک و تنظیمات حرفه ای، گروهی از کاربران، محدوده IP و غیره را بر اساس مقصد تفکیک و مدیریت کنند. منبع، نوع برنامه، پورت و غیره

همچنین مدیران شبکه می توانند از طریق Mikrotik VPS از چندین اشتراک اینترنتی بهره مند شوند و هر اشتراک را با توجه به نیاز شبکه خود به کاربران شبکه اختصاص دهند یا به اشتراک بگذارند.

  • Proxy server

سرور میکروتیک امکان پیاده سازی و راه اندازی پروکسی سرور را فراهم می کند. یک سرور پروکسی به عنوان رابط بین کاربر در داخل شبکه و اینترنت عمل می کند. سرور پروکسی مزایایی مانند ارائه امنیت، خدمات ذخیره سازی، نظارت مدیریت و کنترل کاربران در شبکه را ارائه می دهد.

وب سایت های بازدید شده توسط کاربران در حافظه پنهان سرور پروکسی ذخیره می شود و زمانی که کاربر دیگری درخواست دسترسی به صفحات وب سایت های پربازدید را می دهد، صفحه مورد نظر به سرعت به کاربر ارائه می شود. در نتیجه سرور پروکسی در افزایش سرعت پاسخگویی به کاربران و کاهش مصرف اینترنت شما موثر است.

همچنین با توجه به نقش رابط روتر، در این صورت می توان گزارش های کامل تری تهیه کرد و محدودیت های جدی تری در نحوه دسترسی به سایت ها اعمال کرد. علاوه بر مواردی که توضیح دادیم، راه اندازی سرور پروکسی باعث می شود Mikrotik VPS از ویژگی هایی مانند لیست ذخیره سازی، پشتیبانی از ذخیره سازی در یک درایو جداگانه، لیست کنترل دسترسی، پشتیبانی از پروتکل SOCKS، کش HTTP و DNS بهره مند شود. 

بنابراین امکان راه اندازی سرور پروکسی مزایای مفیدی را در اختیار شما قرار می دهد که به لطف سرور میکروتیک امکان پذیر است.

  • Wireless

برای اینکه بتوانید اطلاعات خود را در بستری امن و شبکه خصوصی انتقال دهید، روش های مختلفی وجود دارد که استفاده از بستر رادیویی بی سیم یکی از مهم ترین و رایج ترین روش ها می باشد. در این روش از امواج رادیویی برای انتقال داده بین دو یا چند نقطه استفاده می شود. چندین روتر میکروتیک علاوه بر روترهای بی سیم مخصوص، دارای فناوری بی سیم نیز هستند و امکان اتصال دستگاه های بی سیم شما بدون نیاز به اکسس پوینت فراهم شده است.

عملکرد بی سیم در Mikrotik VPS نقش های مهمی مانند رومینگ مشتری بی سیم، لیست کنترل دستی، پروتکل NV2، AP و سیستم توزیع بی سیم WDS ایفا می کند.

شبکه خصوصی مجازی

امکان راه اندازی VPN یا Virtual Private Network در Mikrotik VPS یکی دیگر از ویژگی های Mikrotik است که در هنگام دسترسی به اینترنت یا رایانه های دیگر، ارتباط ایمن با رمزگذاری و احراز هویت برقرار می کند.

راه اندازی VPN با پیشرفت تکنولوژی به یک نیاز مهم برای اکثر مشاغل تبدیل شده است، به ویژه شرکت هایی که از راه دور بین شعب ارتباط برقرار می کنند. قبلاً در مورد چیستی VPN و ویژگی های آن به تفصیل صحبت کرده ایم، اما در این قسمت می خواهیم به طور خلاصه ویژگی های راه اندازی سرور VPN را به شما یادآوری کنیم:

برقراری ارتباط کارکنان از راه دور در شرکت با سرور شرکت و یا ارتباط با سایر سیستم های موجود در یک شبکه در بستری امن امکان پذیر بوده و امکان دسترسی به اطلاعات از راه دور را بدون محدودیت فراهم می کند. در نتیجه باعث افزایش بهره وری در شرکت ها می شود.
امکان استفاده از VPN با IP Static برای تراکنش های ارزهای دیجیتال در شرایط امن را فراهم می کند.
شما یک اتصال پرسرعت و بدون وقفه را تجربه خواهید کرد.
افزایش امنیت تبادل اطلاعات در اماکن عمومی با رمزگذاری.
هویت و IP اصلی شما را مخفی نگه می دارد و در شرایط لازم، سرویس VPN به شما امکان دسترسی به برنامه های کاربردی وب و وبسایت هایی را می دهد که به هر دلیلی از بازدید از آنها منع شده اید و ناشناس بودن کامل را فراهم می کند.
اگر نیاز به داشتن IP کشور دیگری دارید، می توانید IP خود را به IP کشور دیگر تغییر دهید.
پهنای باند را افزایش می دهد و عملکرد شبکه را بهبود می بخشد.
مقرون به صرفه نیز می باشد
همانطور که متوجه شدید، راه اندازی سرور VPN برای اکثر کاربران برای افزایش امنیت اتصال به شبکه عمومی بسیار مهم است. Mikrotik با پشتیبانی از ویژگی هایی مانند رمزگذاری سخت افزاری، IPIP، پروتکل PPP و IKEv2، ایجاد و استقرار سرور VPN را امکان پذیر می کند و بهترین بستر را برای راه اندازی سرور VPN فراهم می کند. شما نیازی به نگرانی در مورد نحوه راه اندازی سرور VPN در میکروتیک ندارید، آموزش های ما می تواند شما را در این زمینه راهنمایی کند، برای راه اندازی سرور VPN L2TP در میکروتیک، به سادگی دستورالعمل های آموزش ما را دنبال کنید و از سرور VPN برای خود استفاده کنید. 

نتیجه گیری 

Mikrotik VPS کاربردهای مختلفی دارد. مسیریابی، فایروال، کلاینت بی سیم، سرور پروکسی، شبکه خصوصی VPN، ترجمه آدرس شبکه، مدیریت کاربر، پروتکل پیکربندی میزبان پویا، MPLS، تعادل بار، کیفیت سرویس، میزبانی اتصال، فشرده سازی بسته، پشتیبان گیری و بازیابی، احراز هویت و … یکی از رایج ترین کاربردهای Mikrotik VPS. حتی می توانید از طریق میکروتیک میزان مصرف اینترنت خود را به صورت بلادرنگ رصد کنید و در صورت نیاز محدودیت های لازم را اعمال کنید. میکروتیک همچنین دارای سیستم توزیع IP یا DHCP است و می تواند IP مورد نظر را به کاربرانی که با آن در ارتباط هستند اختصاص دهد.

Mikrotik VPS با ارائه ویژگی ها و قابلیت های عالی می تواند بسیاری از نیازها را برطرف کند، در حالی که سایر سیستم عامل ها ممکن است نتوانند برخی از وظایف را به خوبی Mikrotik انجام دهند.

موارد استفاده از سرور میکروتیک می تواند شما را در انتخاب سرور ایده آل راهنمایی کند زیرا عملکرد سرور برای هدف و نیاز شما باعث می شود بین انواع مختلف سرور تصمیم بگیرید. اگر تنها یکی از مواردی که ذکر کردیم هدف شماست، انتخاب Mikrotik VPS یک انتخاب هوشمندانه است. امیدواریم با موارد استفاده سرور میکروتیک به خوبی آشنا شده باشید و بتوانید با توجه به نیاز خود انتخاب مناسبی داشته باشید.

به این مطلب امتیاز بدهید:
امتیاز دهید
برای خرید سرور مجازی اروپا اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 2 =

سوالات خود را از ما بپرسید!

لطفا پیش از ارسال دیدگاه، چند مورد زیر را مطالعه نمایید:

- دیدگاه خود را به زبان فارسی ارسال نمایید.
- به دیدگاه کاربران دیگر احترام بگذارید، پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، تایید نخواهند شد.
- از ارسال لینک‌ سایت های شخصی و ارائه اطلاعات شخصی در متن دیدگاه پرهیز فرمایید.
- موارد مرتبط با بخش پشتیبانی را از طریق مرکز پشتیبانی مطرح فرمایید تا در اسرع وقت بررسی شوند.

بهترین سرویس ، کمترین قیمت

برخی از مشتریان خدمات مجموعه توشن

برخی از مشتریان توشن!

افتخار میکنیم که به ما اعتماد کرده اید...

اینستاگرام توشن را دنبال کنید...
تماس سریع