نود جی اس چیست؟ مهمترین مزایای برنامه نویسی nodejs

جهت خرید سرور ترید و بایننس اینجا کلیک کنید

نود جی اس چیست؟ مهمترین مزایای برنامه نویسی nodejs

نود جی اس چیست؟ مهمترین مزایای برنامه نویسی nodejs

Node.js در حقیقت یک محیط برنامه نویسی برای زبان جاوا اسکریپت است. در این مقاله به توضیح این که نود جی اس چیست می پردازیم. کمی تاریخچه آن را بررسی می کنیم. همچنین مهم ترین مزیت های آن را بر می شماریم. به خاطر داشته باشید برای شروع به کار با نود جی اس نیازمند داشتن هاست ویژه نود جی اس هستید.

برای خرید سرور بورس توشن اینجا کلیک کنید

Node js چیست؟

نود جی اس یک محیط اجرایی یا “run-time environment” است. مفهوم محیط اجرایی با فریم ورک فرق دارد!

بسیاری از افراد در مورد نود جی اس بر این باورند که نود جی اس یک فریم ورک از جاوا اسکریپت است و مثلا مثل انگولار جی اس، React و … می ماند. اما باید بدانند که نود جی اس یک محیط اجرایی است و محیط اجرایی بسیار فراتر از یک فریم ورک است. همچنین کاربردهای بیشتری هم دارد.

نود جی اس فقط برای برنامه های تحت وب نیست و کاربردهای دیگری هم دارد. از جمله این که از آن برای ساخت میکروکنترها، رباتیک، بسته های سیستم عامل و … استفاده می شود.

تاریخچه نود جی اس

Node.js در سال ۲۰۰۹ میلادی توسط آقای رایان دال نوشته شد. قصد او از نوشتن این زبان نشان دادن توانایی زیاد زبان جاوا اسکریپت بود. او می خواست نشان دهد که جاوا اسکریپت علاوه بر این که می تواند باعث پویا شدن و متحرک شدن فرانت اند شود، قابلیت های دیگری هم دارد. رایان دال نشان داد Java Script افزون بر این که قادر است در مرورگر اجرا شود، می تواند در محیط سرور هم اجرا شود. در حقیقت با نود جی اس می توان برنامه های تحت شبکه بزرگ و مقیاس پذیر نوشت.

ناگفته نماند که جاوا اسکریپت از سال ۱۹۹۵ میلادی رو به پیشرفت بود و تا قبل از آن هیچ وقت در سمت سرور تجربه موفقی نداشت. اما در سال ۲۰۰۹ میلادی و توسط رایان دال، درست زمانی که نود جی اس معرفی شد، استفاده از جاوا اسکریپت سمت سرور بیشتر شد. برای مشاهده داکیومنت ها و اخبار جدید نود جی اس در سایت آن اینجا را کلیک کنید.

مهم ترین تفاوت های نود جی اس و php

بزرگترین تفاوت نود جی اس و پی اچ پی این است که دستورات پی اچ پی به ترتیب اجرا می شوند. یعنی خط جدید فقط در صورتی اجرا می شود که خط های قبلی اجرا شده باشند. اما در نود جی اس به این شکل نیست. تابع های Node.js می توانند جوری نوشته شوند که به صورت موازی و همروند به اجرا در آیند.

مهم ترین مزایای طراحی سایت با نود جی اس

۱-مقیاس پذیری آسان را ارائه می کند

شاید بتوان گفت مهم ترین مزیت نود جی اس مقیاس پذیری آسان است. نود جی اس به  developer ها این امکان را می دهد که بتوانند مقیاس برنامه ها را در جهت های عمودی و افقی پیدا کنند. به سیستم موجود می توان گره های اضافی افزود و برنامه را به صورت افقی تقسیم بندی کرد. Node js امکان اضافه کردن منابع اضافه به گره واحد در هنگام مقیاس بندی عمودی برنامه را هم مهیا می کند. پس همان طور که گفته شد نود جی اس بسیار مقیاس پذیر است.

۲- سهولت در یادگیری

جاوا اسکریپت یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسان فرانت اند است و افرادی که جاوا اسکریپت را به خوبی بلد باشند، یادگیری Node.js برایشان بسیار ساده خواهد بود. استفاده از Node.js برای فرانت اند کاران این مزیت را دارد که حتی سمت سرور هم از هیچ زبان برنامه نویسی سمت سرور استفاده نکنند.

 ۳- مزایای Fullstack JS

فردی که نود جی اس بلد باشد، هم می تواند کلاینت و هم سرور را توسعه دهد. بنابراین نیازی به استخدام چند توسعه دهنده جداگانه نیست که این خود عامل مهمی  در کاهش  زمان و هزینه ها است.

 ۴-افزایش بهره وری

این افزایش بهره وری از دو منظر بررسی می شود. اول این که توسعه دهنده به خاطر خطاهای ران تایم ) Run Time) بهره بری بالاتری دارد. مورد دوم هم این که شرکت های بزرگ قادر خواهند بود فرانت اند کارها و بک اند کارها را در یک جا و یک گروه جمع کنند تا به روند اجرای سریع تر پروژه کمک کنند.

۵-نوشتن برنامه های real time با بازدهی بالا

با کمک نود جی اس می توانید برنامه های تحت وب real time مثل بازی یا چت آنلاین بنویسید که بازده بالاتری داشته باشند.

در این مقاله به توضیح این که نود جی اس چیست؟ و مهم ترین مزایای برنامه نویسی nodejs پرداختیم.

شرکت توشن برترین شرکت ارائه دهنده هاست Nodejs در کشور می باشد. برای مشاهده پلن های هاست نود جی اس سایت توشن را بررسی کنید.

به این مطلب امتیاز بدهید:
4.5/5 - (2 امتیاز)
برای خرید سرور بورس توشن اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − نوزده =

سوالات خود را از ما بپرسید!

لطفا پیش از ارسال دیدگاه، چند مورد زیر را مطالعه نمایید:

- دیدگاه خود را به زبان فارسی ارسال نمایید.
- به دیدگاه کاربران دیگر احترام بگذارید، پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، تایید نخواهند شد.
- از ارسال لینک‌ سایت های شخصی و ارائه اطلاعات شخصی در متن دیدگاه پرهیز فرمایید.
- موارد مرتبط با بخش پشتیبانی را از طریق مرکز پشتیبانی مطرح فرمایید تا در اسرع وقت بررسی شوند.

بهترین سرویس ، کمترین قیمت

برخی از مشتریان خدمات مجموعه توشن

برخی از مشتریان توشن!

افتخار میکنیم که به ما اعتماد کرده اید...

اینستاگرام توشن را دنبال کنید...
تماس سریع