کریپتوکارنسی چیست؟ اصطلاحات ارز دیجیتال را بشناسید.

جهت خرید سرور ترید و بایننس اینجا کلیک کنید

کریپتوکارنسی چیست؟ اصطلاحات ارز دیجیتال را بشناسید.

کریپتوکارنسی چیست؟ اصطلاحات ارز دیجیتال را بشناسید.

فهرست سرفصل ها

آیا می دانید کریپتوکارنسی چیست؟ دانش کافی در مورد کریپتوکارنسی و همچنین اصطلاحات مربوطه می تواند کمک بسیار زیادی به شما در زمان ترید در بایننس کند.

برای خرید سرور بورس توشن اینجا کلیک کنید

همانطور که می دانید استفاده از سرور مجازی بایننس توشن یکی از مهم ترین اقداماتی است که هر تریدر و کاربر ایرانی باید انجام دهد.

در مطالب قبلی شما را با نحوه ترید در بایننس اشنا کردیم. در ادامه همراه ما باشید تا در خصوص کریپتوکارنسی اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم.

شناخت مفاهیم و اصطلاحات کریپتوکارنسی

آشنایی با اصطلاحات ارزهای دیجیتال، برای کسانی که می خواهند در بازار ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنند واجب است. همانطور که می دانید این اصطلاحات با سایر اصطلاحات بازار های دیگر متفاوت می باشد.

ممکن است برخی ازز این مفاهیم عجیب به نظر برسد. بیشتر اصطلاحات کریپتوکارنسی فقط برای کسانی که خیلی وقت است در فضای ارزهای دیجیتال هستند، قابل درک می باشد.

دنیای ارزهای دیجیتال اصطلاحات خاص خود را دارد. ارز دیجیتال، رمزارز یا ارز رمز نگاری شده نوعی پول مجازی می باشد که از فناوری رمزنگاری در طراحی آن استفاده شده و به ‌صورت غیرمتمرکز اداره می گردد. این نوع از ارز‌ها قابلیت مبادله، انجام تراکنش، خرید آنلاین و… را دارند.

ارز دیجیتال CRYPTOCURRENCY

از مهم ترین مفاهیم ارز دیجیتال، کریپتوکارنسی، ارز رمزنگاری‌ شده، رمز ارز یا ارز رمز پایه می باشد. ارز دیجیتال به ارزهای مجازی می گویند که به صورت مستقل از سیستم بانکی و دولت هر کشوری اداره گردد. به منظور جلوگیری از تقلب و افزایش امنیت این پول ‌های دیجیتال رمزنگاری‌ می شوند و فقط در فضای اینترنت و دنیای دیجیتال استفاده می شوند.

مخفف کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) به‌معنای رمزارز می باشد.

شیت کوین SHITCOIN

این نوع اصطلاح به رمز دیجیتال بی ‌ارزش اشاره می کند. ارزش شیت کوین در آینده  از بین می رود. این اصطلاح در این سال هایی اخیر، با توجه به رشد صعودی تعداد رمزارزها، ایجاد شده است. این نوع ارز دیجیتال مبنا و کاربردی ندارد و تنها جهت سودرساندن به خالقانش ایجاد شده است.

آلت کوین (ALTCOIN)

ALTCOIN از دو بخش ALT+COIN ساخته شده است. ALT (ALTERNATIVE) به معنی جایگزین بوده و بنابراین ALTCOIN به یعنی کوین‌ یا سکه جایگزین. آلت کوین را به تمام ارزهای دیجیتال اختراع ‌شده بعد از بیت کوین می گویند.

می توان گفت که به هر رمزارزی به غیر از بیت کوین، آلت کوین می گویند.

ساتوشی (SATOSHI)

از ابتدایی ترین اصطلاحات ارزهای دیجیتال ساتوشی است. ساتوشی نام خالق بیت کوین، اولین ارز دیجیتال در جهان می باشد. در حقیقت به کوچک ‌ترین کسری از بیت کوین یک ساتوشی می گویند. یک واحد ساتوشی ۰/۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین، یعنی یک‌ صدم از یک‌میلیون BTC می باشد.

بیت (BIT)

بیت یک واحد مشترک و یکی از زیر واحدهای بیت کوین می باشد. ۱/۰۰۰/۰۰۰ بیت، برابر با یک بیت کوین است.

کریپتوگرافیCRYPTOGRAPHY  

کریپتوگرافی در کریپتوکارنسی یک عمل ریاضی و کامپیوتری برای رمزگذاری و رمزگشایی داده‌ها می باشد. در بیت کوین از سه روش مختلف کریپتوگرافی از جمله MINING استفاده می شود.

توکن TOKEN

از اصطلاحات کریپتوکارنسی می توان به رایج ترین آن ها یعنی توکن اشاره داشت. برخی از این اصطلاح بجای COIN استفاده می ‌کنند که درست نیست. هر کوین‌ بلاک چین یا همان سیستم ثبت داده اختصاصی خود را دارد. از کوین ‌ها به منظور خرید و فروش کالا استفاده می گردد. اما توکن در فضای بلاک چین موجود کوین‌ها به‌خصوص اتریوم توسعه پیدا می کند و استفاده می ‌شوند. به عنوان مثال توکن ‌های ساخته شده در فضای بلاک چین اتریومERC-20 نامیده می شوند.

غیرمتمرکز (DECENTRALIZATION)

یکی دیگر از مهم‌ ترین عباراتی که در مورد کریپتوکارنسی باید بدانید معنای غیرمتمرکز است. معمولا افراد عبارت غیرمتمرکز را در خصوص ارز دیجیتال چندین بار شنیده اند ولی مفهوم آن چیست؟ در حقیقت غیرمتمرکز یعنی اطلاعات و داده‌ها در یک سازمان خاص متمرکز نمی شوند و در تمام شبکه وجود دارند.

بلاک (BLOCK)

از دیگر اصطلاحات کریپتوکارنسی بلاک است. بلاک قسمتی از زنجیره تشکیل ‌دهنده در بلاک چین می باشد. هر بلاک شامل اطلاعات و داده ‌های مربوط به تراکنش‌ ها می باشد. پس از تکمیل هر بلاک و تائید نهایی آن توسط ماینر، بلاک بسته ‌شده و به زنجیره بلاک‌ های قبلی اضافه می گردد. در این صورت امکان تغییر اطلاعات و اضافه و کم نمودن داده‌ها در این بلاک ‌ها نخواهد بود. اولین بلاک ساخته شده توسط ساتوشی GENESIS BLOCK می باشد.

کریپتوکارنسی

الگوریتم ‌های اجماع (CONSENSUS ALGORITHMS)

CONSENSUS ALGORITHMS در فارسی الگوریتم‌ های اجماع است. به روش‌هایی که طبق آن‌ ها اعضای یک شبکه بلاک‌ چین به توافق می‌ رسند، الگوریتم‌ های اجامع گفته می شوند. از مهم ترین کاربردهای الگوریتم اجامع توافق در تائید یک تراکنش در بلاک می باشد. دو الگوریتم PROOF OF WORK و PROOF OF STAKE در بلاک ‌چین استفاده می شوند.

اثبات کار (PROOF OF WORK)

PROOF OF WORK در فارسی یعنی اثبات انجام کار. یک الگوریتم استخراج بیت کوین و بر اساس محاسبات ریاضی پیچیده می باشد. محاسبات توسط کامپیوترهایی باقدرت پردازش بالا انجام می شوند. این محاسبات اعتبار تراکنش‌ های انجام ‌شده در هر بلوک را تائید می کند. به‌عنوان پاداش مقداری بیت کوین به کامپیوتر هایی که بتواند خیلی سریع محاسبات را و تراکنش‌های بلاک را تائید نمایند، داده می شود.

اثبات سهام (PROOF OF STAKE)

اثبات سهام را نیز می توان به عنوان اصطلاحات مهم کریپتوکارنسی دیگر در نظر گرفت. یکی دیگر از روش‌های حفظ امنیت بلاک ‌چین اثبات سهام است. از این روش به‌ عنوان جایگزین    PROOF OF  WORK هم استفاده می‌ شود. در این روش افراد می ‌توانند با خرید بخشی از رمز دیجیتال شبکه را خریداری و مدتی آن را به شبکه اختصاص دهند و طبق میزان و مدت ‌زمان بلوکه شدن دارایی ‌شان، از شبکه پاداش بگیرند. در آخر این ها کسانی هستند که در فرایند تائید تراکنش‌ های بلاک‌ ها مشارکت می نمایند.

هش (HASH)

هش یک تابع ریاضی می باشد. توابع ریاضی ورودی‌هایی را می گیرد و آن ها را تغییراتی می دهد تا آن‌ ها را به خروجی‌ های مجزا تبدیل نماید. در محاسبات ارز رمز نگاری شده  از تابع هش استفاده می گردد. HASH اعداد و حروف مختلف را به ‌صورت داده ‌های ورودی می گیرد و به خروجی رمزگذاری شده تبدیل نماید. با رمزنگاری اطلاعات از طریق هش، افزایش امنیت اطلاعات را خواهیم داشت و از آن برای ذخیره داده‌ ها استفاده می کنیم.

نرخ هش (HASH RATE)

HASH RATE یا HASH POWER از مفاهیم کریپتوکارنسی می باشد. HASH RATE معیار و واحد اندازه‌ گیری می باشد که از طریق آن سرعت حل تابع هش توسط ماینر مشخص می گردد. هش ریت تعداد تلاش‌های شبکه برای تکمیل محاسبات را مشخص می نماید.

دو بار خرج کردن (DOUBLE SPENDING)

این عبارت به معنای دو بار خرج کردن پول می باشد. از آنجایی ‌که کریپتوکارنسی پول‌ های فیزیکی نمی باشند نمی توان آن را کپی و خرج کرد ولی با استفاده از این سیستم امنیتی ارز دیجیتال را نمی توان کپی کرد و خرج کردن دومرتبه آن امکان پذیر نیست. احتمال DOUBLE SPENDING با ثبت دقیق تراکنش و دارایی‌ها در بلاک‌چین غیر ممکن می شود.

حمله ۵۱ درصدی (ATTACK 51%)

اگر شبکه از سیستم PROOF OF WORK استفاده ‌کند ممکن است مورد حمله ۵۱ درصدی قرار گیرد. اما اصطلاح حمله ۵۱ درصدی یعنی چه؟ حمله ۵۱ درصدی با ماینرها انجام می گیرد. هنگامی که یک فرد و یا گروه موفق به گرفتن ۵۱ درصد قدرت شبکه شده و بالاترین HASH RATE را کسب کنند، توانایی حمله به شبکه را پیدا می‌ کنند.

درواقع منظور از حمله، توانایی برگشت زدن تراکنش، دست‌کاری در تراکنش‌ها و حذف آن ‌ها است. این افراد می‌ توانند کوین‌های خارج از پروتکل تولید کرده و کوین‌های دیگر را به سرقت ببرند. درصورتی‌ که شبکه با حمله ۵۱ درصدی مواجه گردد فعالیت و تراکنش‌ها متوقف می شود و بلاک ‌ها بررسی مجدد و تصحیح می‌ گردند.

صرافی ارز دیجیتال (CRYPTO EXCHANGE)

با پیشرفت دنیای کریپتوکارنسی در سال‌های اخیر مفاهیم ارز دیجیتال نیز گسترش پیداکرده ‌اند. CRYPTO EXCHANGE از این موارد هستند که تعداد آن‌ ها در سال‌های اخیر در سراسر جهان افزایش‌ پیدا کرده است. صرافی‌ های ارزهای دیجیتال وب ‌سایت‌های آنلاینی می باشند که در آن‌ ها یک رمز ارز خاص با یک نوع دیگر ارز رمز پایه مبادله می گردد. صرافی‌ها کارمزدی برای مبادلات انجام‌ شده می گیرند.

هالوینگ (HALVING)

هالوینگ از کلمه انگلیسی HALF یعنی نصف گرفته ‌شده است. به نصف شدن پاداش بیت کوین بعد از استخراج هر ۲۱۰۰۰۰ بلاک،  هالوینگ می گویند. این سیستم توسط ساتوشی که بیت کوین را به وجود آورد، جهت پیشگیری از تورم، کمیاب شدن بیت کوین و همچنین کنترل عرضه و تقاضا به وجود آمد. پاداش‌ها هر چهار سال یک ‌بار نصف می‌ گردند آخرین هالوینگ در سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد.

شماره یا ارتفاع بلاک (BLOCK HEIGHT)

یکی دیگر از مفاهیم ارز دیجیتال بلاک هایت یا ارتفاع بلاک می باشد. همان‌طور که اشاره شد بلاک ‌چین شامل تعدادی بلاک به ‌صورت زنجیروار و پشت‌ هم می باشد. یک بلاک را در این زنجیر مورد بررسی قرار دهید، به‌ اندازه بلاک‌های قبلی آن بلاک خاص،BLOCK  HEIGHT آن بلاک گفته می‌شود.

ساتوشی اولین بلاک بیت کوین را ساخته است. نام این بلاک، بلاک پیدایش می باشد. ازآنجایی ‌که قبل از آن بلاک دیگری وجود ندارد بلاک هایت، بلاک پیدایش صفر می باشد.

BTC و XBT

BTC و یا XBT تفاوتی باهم ندارند و هردو به بیتکوین اشاره دارند.

وایت پِیپِر WHITEPAPER

در زبان فارسی به WHITEPAPER اوراق سفید گفته می ‌شود. WHITEPAPER در حقیقت یک سند به ‌صورت فایل PDF می باشد که در آن اطلاعات مربوط به تمام جزئیات یک ارز دیجیتال جدید، تکنولوژی موجود در طراحی آن اشاره می ‌شود.  WHITEPAPER به مشکلاتی که توسعه ‌دهندگان می خواهند با ارز دیجیتال خود آن‌ ها را برطرف کنند، اشاره دارد.

ساتوشی ناکاموتوSATOSHI NAKAMOTO

ساتوشی ناکاموتو اسم کسی است که بیت کوین را توسعه بخشیده است. ساتوشی نویسنده «اوراق سفید بیت کوین» و طراح اولین پایگاه داده بلاک‌ چین می باشد.

بلاک چین BLOCKCAHIN

یکی از مهم ترین مفاهیم ارز دیجیتال بلاک چین می باشد. این عبارت از کنار هم قرار گرفتن دو کلمه BLOCK و CHAIN به وجود آمده است. در هر بلوک اطلاعات مجزایی ثبت‌ گردیده و به زنجیره بلوک‌ های قبلی اضافه می گردد. این مفهوم اولین بار با شکل‌ گیری ارزهای دیجیتال استفاده می شود. بلاک ‌چین یک سیستم ثبت اطلاعات و داده می باشد که با ارز دیجیتال انجام‌ می شود، لازم به ذکر است که نمی توان آن را هک و دست‌کاری اطلاعاتی کرد. می توان گفت اطلاعات بلاک‌ چین با تمام کاربران به اشتراک گذاشته می ‌شود. درصورتی ‌که داده‌ها و اطلاعات موجود در بلاک ‌چین به‌ صورت عمومی در دسترس قرار گیرد به آن PUBLIC BLOCKCAHIN می‌ گویند.

همتا به همتا (P2P)

P2P  مخفف عبارت PEER-TO-PEER یا همان معامله همتا به همتا می باشد. خریداران و فروشندگان ارزهای رمز نگاری شده به واسطه پلتفرم P2P به‌ صورت مستقیم با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.

در مورد تاریخچه این اصطلاح کریپتوکارنسی می توان گفت که برای نخستین بار در دهه ۸۰ میلادی استفاده شد ولی در سال ۱۹۹۹ کاربرد آن به اوج خودش رسید و در این سال NAPSTER با استفاده از یک شبکه P2P امکان تبادل موسیقی بین کاربران را فراهم نمود.

پول یا ارز فیات (Fiat)

در واقع پشتوانه پول هر کشوری مقدار دارایی و ذخایر طلای آن کشور می باشد ولی فیات به پولی می گویند که پشتوانه ‌ای نداشته و ارزش آن به میزان عرضه و تقاضا بستگی داشته باشد دلار آمریکا نیز همینطور است.

در حقیقت به فیات پول بدون پشتوانه می گویند. چندین سال قبل می توان گفت که طلا یا دیگر فلزات ارزشمند پشتوانه پول ‌های ملی جهان بودند. بعد از اینکه ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در سال ۱۹۷۱ امکان تبدیل دلار به طلا را لغو کرد، بیشتر ارزهای دنیا روند مشابهی در پیش گرفتند و در دنیای امروز بیشتر ارزهای ملی جهان، مانند ریال بدون پشتوانه یا فیات می باشند.

هارد فورک، سافت فورک (Harf Fork, Soft Fork)

زمانی که تغییری در کد یا پروتکل یک رمزارز ایجاد می‌ گردد و بلاکچین آن به‌ طور بالقوه در دو مسیر متفاوت می باشد، به ‌اصطلاح یک فورک ایجاد می‌شود. هنگامی که قوانین شبکه‌ ی یک ارز به میزانی تغییر یابد که برنامه های قدیم دیگر نتوانند بلاک‌ های تازه را مورد تأیید قرار دهند، در واقع یک هارد فورک ایجاد می شود. اگر بسیاری از ماینرها بخواهند باز هم از برنامه های قدیمی استفاده کنند، یک جدایش دائمی و همچنین بلاکچین جداگانه ای تولید می گردد. مثلا اتریوم در سال ۲۰۱۵ به دو بلاکچین اتریوم و همچنین اتریوم کلاسیک تقسیم بندی شد.

عرضه‌ اولیه‌ سکه (ICO)

INITIAL COIN OFFERING  به آن عرضه اولیه سکه ICO  نیز گفته می شود. به منظور تامین بودجه برای پیاده سازی ایده‌ها و پروژه‌ های مرتبط با ارز دیجیتال و همچنین راه‌اندازی استارت اپ‌ها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. ارز دیجیتال تأمین بودجه بعضی از این پروژه‌ ها را انجام می دهد. به فرایندی که در آن بودجه راه‌اندازی استارت اپ به ‌صورت ارز دیجیتال جمع‌آوری گردد ICO می گویند.

EXIT SCAM

در واقع EXIT SCAM نوعی کلاه ‌برداری می باشد که با استارت اپ‌ها در ICO اتفاق می‌افتد. گفتیم که استارتاپ‌ ها برای سرمایه ‌گذاری مناسب هستند. بعضی وقت ها بعد از مدتی فعالیت این شرکت‌ها کلا کنسل می شود و ارزهای دیجیتالی که در این شرکت‌ ها سرمایه‌گذاری شده است دزدیده می گردد.

زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی (Solidity)

در بلاک ‌چین‌ ارز دیجیتال اتریوم، ‌قراردادهایی هست که به آن قرارداد هوشمند گفته می شود. قرارداد هوشمند در حقیقت پروتکل‌ خاص و ویژه ‌ای برای تنظیم قراردادها است. به‌طورکلی سالیدیتی یک‌ زبان برنامه‌ نویسی می باشد که قراردادهای هوشمند اتریوم توسط آن نوشته می شوند.

BITCOIN MAXIMALISTS

بیت کوین ماکسیمالیست این اعتقاد را دارند که شبکه بیت کوین هر آنچه را که سرمایه گذاران می خواهند در آینده با ارز دیجیتال فراهم کند. به این ترتیب، ماکسیمالیست در برخی مواقع در آینده از انحصار بیت کوین طرفداری می کنند (یا حداقل در مورد اجتناب ناپذیری توافق دارند).

خودت تحقیق کن (DYOR)

مخفف عبارت Do Your Own Research است یعنی تحقیق خودتان را انجام دهید. این عبارت برای سلب مسئولیت و هشداردادن در خصوص ریسک‌ های بازارهای مالی استفاده می شود. برای این منظور گاهی از عبارت NFA مخفف Not a Financial Advice (به‌معنی: توصیه‌ی مالی نیست) نیز استفاده می گردد.

WHEN LAMBO

WHEN LAMBOعبارتی بود که در اوایل بیت کوین در بین علاقه مندان به ارزهای رمزپایه رایج شد.

لامبورگینی ها اتومبیل های گران قیمتی هستند که در حال حاضر حداقل ۲۱۱،۳۲۱ دلار قیمت دارند و این نشانه آرزو در مورد ارزش کریپتوکارنسی مانند BTC است که روزی ارزش آن را دارد.

BTFD

مخفف BUY THE FU… DIPS است که به معنای خرید پس از افت قیمت آن است. اعتقاد در اینجا این است که قیمت پایین تر جدید یک معامله است زیرا “افت” فقط کوتاه مدت است و دارایی با گذشت زمان احتمالاً برگشت خواهد داشت و ارزشش را افزایش می دهد.

دفتر کل توزیع‌شده (Distributed Ledger)

دفتر توزیع شده یک پایگاه داده است که با توافق در چندین سایت، موسسه یا جغرافیای مختلف به اشتراک گذاشته می شود و توسط چندین نفر قابل دسترسی است. دفتر کل توزیع‌شده اجازه می دهد تا معاملات “شاهد” عمومی داشته باشند. شرکت کننده در هر قسمت از شبکه می تواند به ضبط شده های مشترک در آن شبکه دسترسی داشته باشد و می تواند یک کپی یکسان از آن داشته باشد. هرگونه تغییری که در دفتر ایجاد شود، در عرض چند ثانیه یا چند دقیقه برای همه شرکت کنندگان کپی می شود.

جستجوگر بلاک چین (Blockchain explorer)

Blockchain explorer نوعی نرم افزار است که با استفاده از API و بلاکچین داده های مختلفی را از بلاکچین ترسیم می کند و سپس از یک پایگاه داده برای ترتیب داده های جستجو شده و ارائه داده ها به کاربر در قالب قابل جستجو استفاده می کند.

ورودی های کاربر عبارت های قابل جستجو در کاوشگر هستند که سپس از طریق یک جدول سازمان یافته در پایگاه داده جستجو می شوند. کاوشگر قبلاً داده های یک بلاکچین را به قالب جدول سازماندهی کرده است.

ارز دیجیتال باثبات یا استیبل کوین (Stable coin)

استیبل در انگلیسی به‌معنای پایدار و باثبات است. استیبل کوین یک ارز دیجیتال است که با دارایی اساسی مانند پول ملی یا فلز گرانب های مانند طلا مرتبط است. انواع اصلی سکه های ثابت عبارتند از: پول های پشتیبان فیات، ارزهای رمزپایه.

ارزش بازار (Market Capitalization)

برای کریپتوکارنسی مانند بیت کوین، ارزش بازار ارزش کل سکه هایی است که استخراج شده اند. این با ضرب تعداد سکه های در گردش در قیمت بازار فعلی یک سکه محاسبه می شود.

سرمایه بازار (یا سقف بازار) ارزش دلاری کل سهام شرکت است  یا در مورد بیت کوین یا کریپتوکارنسی دیگر، از کل سکه های استخراج شده. در رمزنگاری، سقف بازار با ضرب تعداد کل سکه هایی که در هر زمان معین در قیمت یک سکه استخراج شده اند، محاسبه می شود.

سیاست شناخت مشتری (KYC)

معیارهای مشتری خود را بشناسید (KYC) از جمله موضوعاتی است که جامعه رمزنگاری با بحث و جدال فراوانی با آن برخورد می کند.

بسیاری از کاربران نمی خواهند مقرراتی که برای آنها به اشتراک گذاشته شده است، داده های شخصی را خنثی کند، این برخلاف فرضیه اصلی ارزهای رمزپایه است.

نود (NODE)

NODE یا گره سیستم‎های کامپیوتری هستند که برای تائید و بررسی تراکنش‌ها به شبکه بلاک‌چین متصل شده‌اند. اطلاعات موجود در هر یک از بلاک‌های یک بلاک‌ چین در نودها ذخیره ‌شده است.

FISH

FISH یا مینو، کسی است که مقادیر ناچیزی ارز رمزنگاری شده در اختیار دارد، که بازار را بالا و پایین می کنند.

متن ‌باز یا اپن سورس (Open Source)

این اصطلاح در میان کاربران فارسی ‌زبان به متن ‌باز معروف است. نرم افزار منبع آزاد به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا این سیستم عامل ها را در یک برنامه غیرمتمرکز (Dapp) ایجاد کنند، این کلید ایمنی، امنیت و تغییرپذیری معاملات در بلاکچین است.

کریپتوکارنسی

اصطلاحات ارزهای دیجیتال مربوط به سرمایه‌گذاری

هودل (HODL)

HODL اصطلاحی است که معمولاً توسط سرمایه گذاران کریپتوکارنسی مورد استفاده قرار می گیرد و صرف نظر از افزایش یا کاهش قیمت، از فروش ارز رمزنگاری شده خودداری می کنند. وقتی مردم با وجود افت قیمت از فروش سکه های خود خودداری می کنند، بیشتر در بازار خرسی استفاده می شود.

ترس از دست دادن (FOMO)

FOMO در کریپتوکارنسی به چه معناست؟ FOMO در متن رمزنگاری مخفف “Fear of Missing Out” است. FOMO احساس اضطراب یا ایده ای است که افراد دیگر در حال تجربه یک تجربه مثبت یا منحصر به فرد هستند. در حالی که از طرف دیگر شما در حال از دست دادن هستید.

سرمایه گذاران ارز دیجیتال ممکن است این احساس را داشته باشند که شاهد تجمع گاوی در یک سکه هستند. با این حال آنها هنوز نتوانسته اند آن را خریداری کنند. احساس FOMO به ویژه هنگامی افزایش می یابد که ارز رمزنگاری شده در یک دوره نسبتاً کوتاه مدت به طور قابل توجهی افزایش یابد. این احساسات احتمالاً باعث افزایش قیمت آن خواهد شد.

خرسی (BEAR)

اصطلاح بازار خرسی به روند منفی قیمت های یک بازار اشاره دارد. این مورد نه تنها در فضای ارزهای رمزپایه بلکه در بازارهای سنتی مانند سهام، اوراق قرضه، املاک و مستغلات و کالاهای گسترده نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور کلی، بازار خرسی به روند نزولی قوی بازار اشاره دارد که افت قابل توجه قیمت ها را در مدت زمان نسبتاً کوتاهی نشان می دهد. وقتی با بازارهای سنتی مقایسه می شود، بازارهای ارز رمزپایه کوچکتر و در نتیجه نوسان بیشتری دارند. بنابراین، بسیار معمول است که شاهد بازارهای خرسی رمزنگاری قوی تر و طولانی مدت هستیم، جایی که افت ۸۵ درصدی قیمت آنچنان نادر نیست.

گاوی (BULL)

اصطلاح بازار گاوی به روند مثبت قیمت های یک بازار اشاره دارد. نه تنها در فضای ارزهای رمزپایه بلکه در بازارهای سنتی نیز به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. به طور خلاصه، یک بازار گاوی نگران یک روند صعودی قوی در بازار را نشان می دهد که افزایش قابل توجه قیمت ها را در یک دوره نسبتاً کوتاه مدت نشان می دهد. وقتی با بازارهای سنتی مقایسه می شود، بازارهای ارز رمزپایه کوچکتر و در نتیجه نوسان بیشتری دارند.

وال (WHALE)

« WHALE ها» افرادی هستند که مقادیر زیادی سکه از یک ارز رمزنگاری شده خاص در اختیار دارند. این امر آنها را به اندازه کافی قدرتمند می کند تا ارزیابی ارز رمزنگاری شده را دستکاری کنند و این منجر به نوسان قیمت می شود.

نابودشده (REKT)

REKT  یا rekt یک زبان عامیانه اینترنتی برای ” نابودشده ” است، به معنی بسیار آسیب دیده یا کاملاً خراب. با این حال، بسته به زمینه، ممکن است معنای دیگری داشته باشد.

در جامعه رمزنگاری، rekt اغلب به شخصی گفته می شود که به دلیل تجارت یا سرمایه گذاری اشتباه، خسارت مالی سنگینی را تجربه کرده باشد. به عنوان مثال، بگذارید بگوییم باب پس از افزایش قیمت XRP بیش از نیمی از پس انداز خود را در XRP سرمایه گذاری می کند.

بگ هولدر (BAG-HODLER)

بگ هولدر یک اصطلاح غیررسمی است که برای توصیف سرمایه گذار استفاده می شود که دارای موقعیتی در اوراق بهادار است که ارزش آن کاهش می یابد تا زمانی که به بی ارزشی برسد. در بیشتر موارد، بگ هولدر سرسختانه نگهداری خود را برای مدت طولانی حفظ می کند و در این مدت ارزش سرمایه گذاری به صفر می رسد.

احساس ترس وحشت از افت قیمت (FUD)

مخفف اختصاری “ترس، عدم قطعیت و شک” است. این یک استراتژی برای تأثیرگذاری بر درک برخی از ارزهای رمزپایه یا به طور کلی بازار ارزهای رمزنگاری شده با انتشار اطلاعات منفی، گمراه کننده یا کاذب است.

FUD گاهی کلمه ای است که توسط جامعه رمزنگاری برای توصیف شک و تردید در ارز رمزنگاری شده استفاده می شود که به طور موقت برای بازار رمزنگاری اجتناب ناپذیر ضرر دارد. بسیاری از علاقه مندان به رمزنگاری از این اصطلاح برای توصیف هر چیزی که مخالف بیت کوین یا رمزنگاری باشد استفاده می کنند. آنها گاهی اوقات کسانی که به ارز رمزنگاری شده بدبین هستند را به عنوان FUD (FUDsters) کنار می گذارند.

چین (CHOYNA)

CHOYNA غلط املایی “چین” است. بسیاری از مردم چین سرمایه گذاری در بیت کوین و کریپتوکارنسی دیگر را انجام داده اند و این امر باعث می شود ارزهای رمزپایه بسیار تأثیرگذار باشند. CHOYNA تقلیدی از دونالد ترامپ است که می گوید “چین”.

اصطلاحات ارزهای دیجیتال مربوط به تحلیل تکنیکال

اوج قیمت (ATH)

“All Time High” (ATH) به بالاترین قیمت (یا سقف بازار) اشاره دارد که دارایی از زمان ورود به لیست یا شروع فعالیت خود به آن رسیده است. از آنجا که قیمت استفاده شده برای تعریف “بالاترین زمان” آخرین کاری است که انجام می شود، فقط به بالاترین قیمتی که یک تاجر برای یک دارایی پرداخت کرده است اشاره دارد، صرف نظر از اینکه چه مقدار از دارایی خریداری کرده است.

بالای خط (ATL)

ATL به معنای “همه زمان پایین” است، مانند “تمام قیمت پایین. نقطه مقابل ATH است. در زمینه ارزهای رمزپایه، به پایین ترین نقطه عطفی که هر سکه یا رمز مشخصی بدست آورده است اشاره دارد.

تله خرسی (BEAR TRAP)

سرمایه گذاری کاری دشوار است و ترفندها و تله های زیادی وجود دارد که افراد ناآگاه می توانند در آن گرفتار شوند. دام خرس یکی از آنهاست. دام خرس یک الگوی فنی است که زمانی اتفاق می افتد که عملکرد سهام، شاخص یا سایر ابزارهای مالی به طور نادرست نشان دهنده برگشت روند صعودی قیمت باشد.

تله گاوی (BULL TRAP)

تله های گاوی سیگنال های دروغین بازار هستند که می توانند در دارایی مانند ارز رمزنگاری شده اتفاق بیفتند و روند نزولی بلند مدت را نشان می دهند. تله گاوی به سیگنال غلطی اطلاق می شود که در آن ارزش سهام، کریپتوکارنسی یا هر نوع دارایی مالی دیگر، پس از روند نزولی در واقعیت، نشانه ای از بهبود یا برگشت را نشان می دهد، در واقع دارایی قرار است بیشتر کاهش یابد.

قیمت به اوج رسیده (TO THE MOON)

اصطلاحی که معمولاً به عنوان فعل (Mooning) به کار می رود تا ارز رمزنگاری شده ای را که تحت روند صعودی شدید بازار است توصیف کند. کاربرد متداول دیگر این عبارت در عبارت “به ماه” است که به اعتقاد قوی مبنی بر اینکه برخی از ارزهای رمزپایه به زودی به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت، اشاره دارد.

پامپ و دامپ (Pump and Dump)

طرح پامپ و دامپ به گروهی از افراد گفته می شود که از طریق اطلاعات غلط و گمراه کننده قیمت دارایی را به طور مصنوعی تورم می کنند. در اصل، آنها یک باره دارایی را با قیمت پایین خریداری می کنند و همین امر باعث افزایش قیمت می شود. این افزایش ناگهانی و بی نظیر ارزش اسمی دارایی، معامله گران ناآگاه را وادار می کند تا در بازارهای گاو سوار شوند و به خرید دارایی بپردازند.

کریپتوکارنسی

اصطلاحات مربوط به کیف پول‌های ارز دیجیتال

کیف پول (WALLET)

کیف پول های رمزنگاری کلیدهای خصوصی شما را نگه می دارند. رمزهایی که به شما امکان دسترسی به ارزهای رمزپایه خود را می دهند. ایمن و در دسترس، به شما امکان ارسال و دریافت ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین و اتریوم را می دهند. آنها به اشکال مختلف وجود دارند، از کیف پول سخت افزاری مانند Ledger (که به نظر می رسد مانند یک USB است) گرفته تا برنامه های تلفن همراه مانند Coinbase Wallet، که استفاده از رمزنگاری را به آسانی خرید با کارت اعتباری آنلاین می کند.

کیف پول سرد (COLD STORAGE)

Cold storage یک کیف پول آفلاین است که برای ذخیره بیت کوین استفاده می شود. با فضای ذخیره سازی، کیف پول دیجیتال در بستری ذخیره می شود که به اینترنت متصل نیست و در نتیجه از کیف پول در برابر دسترسی غیر مجاز، هک های سایبری و سایر آسیب پذیری هایی که سیستم متصل به اینترنت به آنها حساس است، محافظت می کند.

کیف پول گرم (HOT WALLET)

کیف پول گرم ابزاری است که به صاحب ارز رمزنگاری امکان دریافت و ارسال توکن را می دهد. برخلاف ارزهای سنتی، هیچ بانک یا کیف پول فیزیکی اختصاصی وجود ندارد که بتوان از آنها برای ایمن نگه داشتن منابع کریپتوکارنسی استفاده کرد. کیف پول کریپتوکارنسی ابزاری است که معمولاً برای ذخیره و محافظت از این دارایی ها استفاده می شود و انواع و اقسام مختلف دارند.

اصطلاحات مربوط به تراکنش ارزهای دیجیتال

تائید (CONFIRMATION)

در ارز رمزنگاری شده، تأییدها اندازه گیری میزان بلوک های گذشته از زمان اضافه شدن معامله به بلاک چین است. هرچه تأیید بیشتر باشد، امنیت معامله نیز بیشتر خواهد بود.

عبارت بازیابی (RECOVERY PHRASE)

یک عبارت بازیابی در واقع یک شکل قابل خواندن از کلیدهای خصوصی کیف پول های رمزنگاری شده شما توسط انسان است و معمولاً به صورت یک عبارت ۱۲ کلمه ای نمایش داده می شود.

کلید خصوصی (PRIVATE KEY)

کلید خصوصی نوعی رمزنگاری پیچیده است که به کاربر اجازه می دهد به ارز رمزنگاری شده خود دسترسی پیدا کند.

کلید خصوصی یکی از جنبه های جدایی ناپذیر بیت کوین و altcoins است و ساختار امنیتی آن به محافظت کاربر از سرقت و دسترسی غیرمجاز به وجوه کمک می کند.

هنگام کار با ارز رمزنگاری شده، معمولاً یک آدرس عمومی و یک کلید خصوصی برای ارسال و دریافت سکه یا نشانه به کاربر داده می شود. آدرس عمومی محلی است که وجوه واریز و دریافت می شود. اما حتی اگر یک کاربر نشانه هایی را به آدرس خود واریز کرده باشد، بدون کلید خصوصی منحصر به فرد نمی تواند آنها را پس بگیرد.

کلید عمومی (PUBLIC KEY)

کلید عمومی یک کد رمزنگاری است که به کاربران امکان می دهد ارزهای رمزپایه را به حساب خود وارد کنند. کلید عمومی و کلید خصوصی ابزارهای مورد نیاز برای اطمینان از امنیت اقتصاد رمزنگاری هستند.

کلید عمومی از طریق یک کلید خصوصی از طریق یک الگوریتم پیچیده ریاضی ایجاد می شود. با این وجود، تقریباً غیرممکن است که با تولید یک کلید خصوصی از یک کلید عمومی، فرآیند معکوس شود.

امضای دیجیتال (SIGNATURE)

امضاهای دیجیتالی اولین کلید تأیید اعتبار پیام هستند. در دنیای فیزیکی، استفاده از امضاهای دست نویس روی پیام های دست نویس یا تایپ شده معمول است. آنها برای اتصال امضاکنندگان به پیام استفاده می شوند. به طور مشابه، امضای دیجیتال تکنیکی است که فرد نهاد را به داده های دیجیتالی متصل می کند. این صحافی توسط گیرنده و همچنین هر شخص ثالث به طور مستقل قابل تأیید است.

امضای دیجیتال یک مقدار رمزنگاری شده است که از داده ها و یک کلید مخفی که فقط امضا کننده می داند محاسبه می شود.

در دنیای واقعی، گیرنده پیام نیاز به اطمینان دارد که پیام به فرستنده تعلق دارد و او نمی تواند منشا آن پیام را رد کند. این نیاز در برنامه های تجاری بسیار مهم است، زیرا احتمال بروز اختلاف در مورد داده های رد و بدل شده بسیار زیاد است.

کارمزد تراکنش (TRANSACTION FEES)

هر معامله بیت کوین باید به بلاکچین، دفتر رسمی همه معاملات بیت کوین، اضافه شود تا با موفقیت انجام شده یا معتبر در نظر گرفته شود. کار اعتبار سنجی تراکنش ها و افزودن آنها به بلاکچین توسط ماینرها، کامپیوترهای قدرتمندی که شبکه را تشکیل می دهند و به آن متصل می شوند، انجام می شود. ماینرها مقدار زیادی از انرژی محاسباتی را صرف این کار می کنند تا پاداش مالی دریافت کنند.

با اضافه شدن هر بلوک (مجموعه ای از تراکنش ها که اندازه آن از ۱ مگابایت بیشتر نیست) به بلاک چین پاداش موسوم به پاداش بلوک (در حال حاضر ۶.۲۵ BTC) و همچنین کلیه هزینه های ارسال شده با تراکنش هایی که در این بلوک وارد شده اند، ارائه می شود.

استاپ لیمیت (Stop-Limit)

سفارش محدودیت توقف یکی از انواع سفارشاتی است که در Binance پیدا خواهید کرد. با این حال، قبل از ادامه این مورد، ما به شما توصیه می کنیم ابتدا با سفارشات محدود و بازار آشنا شوید.

اصطلاحات مربوط به استخراج ارزهای دیجیتال

استخراج (MINING)

استخراج ارز دیجیتال یک موضوع محبوب در انجمن های آنلاین است. احتمالاً فیلم ها را دیده اید و مقالاتی درباره Bitcoin، Dash، Ethereum و انواع دیگر ارزهای رمزپایه را خوانده اید. و در این مطالب، موضوع استخراج ارزهای رمزپایه اغلب مطرح می شود. اما همه اینها ممکن است این سوال را برای شما ایجاد کند که “استخراج بیت کوین چیست؟” یا “استخراج ارز دیجیتال چیست؟” فرایندی که طی آن تائید تراکنش‌ها با استفاده کامپیوترها و بر اساس حل مسائل ریاضی رمزنگاری‌ شده انجام می ‌شود، ماینیگ گفته می ‌شود. درنهایت و پس از تائید صحت تراکنش‌، بلاک جدیدی به زنجیره بلاک‌های قبلی اضافه می‌شود.

ماینر (MINER)

ماینر به استخراج کننده می گویند. ماینرها ابزار و تجهیزات مخصوصی هستند که با توان محاسباتی بالا قادر به استخراج رمز ارز و درواقع تائید تراکنش‌های ارسال ‌شده به شبکه، هستند.

مزرعه استخراج (MINING FARM)

یک مزرعه استخراج مکانی است، معمولاً یک فضای بزرگ، چندین کامپیوتر اختصاص یافته به استخراج یک یا چند ارز رمزپایه را در خود جای داده است.

کامپیوترها برق زیادی مصرف می کنند و برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد آنها به سیستم های مخصوصی نیاز است. کِبِک به دلیل زمستان های سرد و برق ارزان، مکان جذابی برای این نوع فعالیت ها است.

حتی در این صورت، استخراج از کشور گران است. علاوه بر استفاده زیاد از برق، رایانه ها باید مرتباً تعویض شوند. بنابراین مروجین مزارع MINING برای راه اندازی، توسعه و نگهداری مزارع خود به سرمایه نیاز دارند. نوع سرمایه گذاری پیشنهادی می تواند از یک مزرعه MINING به مزرعه دیگر متفاوت باشد.

ریگ استخراج (MINING RIG)

به تجهیزات لازم برای استخراج کریپتوکارنسی ریگ استخراج یا ماینیگ ریگ می ‌گویند. ممکن است ریگ‌های (پک تجهیزات) بکار گرفته ‌شده در فرایند استخراج کاملاً تخصصی و اختصاصی و یا یک کامپیوتر شخصی باشند. البته در سال ‌های اولیه استخراج بیت کوین توسط کامپیوترهای خانگی هم امکان داشت اما اکنون استخراج سخت‌تر از گذشته شده و به تجهیزات پیشرفته با توان بالا نیاز است.

استخراج ابری (CLOUD MINING)

Cloud mining فرآیند استخراج ارز رمزنگاری شده با استفاده از یک مرکز داده از راه دور با قدرت پردازش مشترک است. این نوع استخراج ابری کاربران را قادر به استخراج بیت کوین یا کریپتوکارنسی های جایگزین بدون مدیریت سخت افزار می کند. سکوهای استخراج در مراکز متعلق به شرکت معدن نگهداری می شوند و مشتری به سادگی نیاز به ثبت و خرید قراردادهای MINING یا سهام دارد. از آنجا که استخراج ابری به عنوان یک سرویس ارائه می شود، به طور کلی برخی هزینه ها وجود دارد و این می تواند بازده کمتری برای استخراج کننده داشته باشد.

استخر استخراج (MINING POOL)

استخر استخراج یک گروه مشترک از استخراج کنندگان ارزهای رمزنگاری شده است که منابع محاسباتی خود را از طریق شبکه برای تقویت احتمال یافتن بلاک یا استخراج موفقیت آمیز برای ارز رمزپایه تقویت می کنند.

مدارهای مجتمع (ASIC)

مدار مجتمع مخصوص برنامه (ASIC) نوعی مدار است که برای یک هدف خاص طراحی شده است. استخراج کننده ASIC به دستگاهی گفته می شود که از ریزپردازنده ها تنها با هدف “استخراج” ارز دیجیتال استفاده می کند. به طور کلی، هر استخراج کننده ASIC برای استخراج یک ارز دیجیتالی خاص ساخته شده است.

بنابراین، یک استخراج کننده ASIC بیت کوین فقط می تواند بیت کوین را استخراج کند. یکی از راه های تفکر در مورد ASIC های بیت کوین، رایانه های تخصصی استخراج بیت کوین یا “مولد بیت کوین” است که برای حل الگوریتم استخراج بهینه شده اند.

پاداش بلاک (Block Reward)

پاداش بلاک بیت کوین به بیت کوین های جدیدی گفته می شود که توسط شبکه بلاکچین به ماینرهای واجد شرایط رمز ارز برای هر بلاکی که با موفقیت استخراج می کنند تعلق می گیرد.

پاداش بلاک به تعداد بیت کوین هایی اطلاق می شود که در صورت استخراج موفقیت آمیز یک بلاک از واحد پول، می توانید دریافت کنید.

میزان پاداش هر ۲۱۰،۰۰۰ بلوک یا تقریباً هر چهار سال به نصف می رسد.

انتظار می رود این مقدار در حدود سال ۲۱۴۰ به صفر برسد.

فاست (Faucet)

شیر رمزنگاری یک برنامه یا وب سایت است که مقدار کمی ارز رمزپایه را به عنوان پاداش برای انجام کارهای آسان توزیع می کند. نام آنها ” فاست ” گذاشته شده است زیرا جوایز آنها اندک است، دقیقاً مانند قطره های کوچک آب از یک شیر آب چکه می کند.

با این حال، در مورد فاست رمزنگاری، مقادیر ناچیزی از ارز رمزپایه رایگان یا بدست آمده به کیف پول کاربر ارسال می شود. برای دریافت رمزنگاری رایگان، کاربران باید کارهایی مانند مشاهده تبلیغات، تماشای فیلم های محصول، تکمیل آزمونها، کلیک روی پیوندها (مراقب باشید!) یا تکمیل کپچا را انجام دهند.

نتیجه‌ گیری

اصطلاحاتی که برای ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد بسیار مختلف و گسترده هستند. بازار کریپتوکارنسی در سال‌ های اخیر بسیار پر طرفدار بوده است. بازار ارز دیجیتال مکان مناسبی برای سرمایه‌ گذاری بلند مدت می باشد. درک و شناخت درست از اصطلاحات کریپتوکارنسی و مفاهیم ارز دیجیتال به شما این امکان را می دهد تا با آگاهی بهتری در این حوزه فعالیت نمایید.

چگونه می توانم سرور مجازی ترید بایننس توشن را برای خرید و فروش ارز های دیجیتال تهیه کنم؟

برای تهیه بهترین vps برای بایننس روی کادر آبی رنگ زیر کلیک کنید.

به این مطلب امتیاز بدهید:
5/5 - (1 امتیاز)
برای خرید سرور مجازی اروپا اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 4 =

سوالات خود را از ما بپرسید!

لطفا پیش از ارسال دیدگاه، چند مورد زیر را مطالعه نمایید:

- دیدگاه خود را به زبان فارسی ارسال نمایید.
- به دیدگاه کاربران دیگر احترام بگذارید، پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، تایید نخواهند شد.
- از ارسال لینک‌ سایت های شخصی و ارائه اطلاعات شخصی در متن دیدگاه پرهیز فرمایید.
- موارد مرتبط با بخش پشتیبانی را از طریق مرکز پشتیبانی مطرح فرمایید تا در اسرع وقت بررسی شوند.

بهترین سرویس ، کمترین قیمت

برخی از مشتریان خدمات مجموعه توشن

برخی از مشتریان توشن!

افتخار میکنیم که به ما اعتماد کرده اید...

اینستاگرام توشن را دنبال کنید...
تماس سریع