تفاوت MySQL در مقابل MongoDB، کدام بهتر است؟

جهت خرید سرور ترید و بایننس اینجا کلیک کنید

تفاوت MySQL در مقابل MongoDB، کدام بهتر است؟

تفاوت MySQL در مقابل MongoDB، کدام بهتر است؟

سیستم های مدیریت پایگاه داده برای اکثر پروژه های وب از اهمیت بالایی برخوردار هستند. برای مدت طولانی، MySQL بسیار مطرح بود. با این حال،برخی از رقبا وجود دارند که توسط کاربران بیشتری ترجیح داده می شوند. در حالی که MariaDB هنوز در مقایسه با MySQL شباهت های زیادی دارد، جایگزین هایی نیز وجود دارد که رویکردی کاملاً متفاوت دارند.

برای خرید سرور اختصاصی اینجا کلیک کنید

MySQL، با معماری امنیتی قوی و قابلیت استفاده بالا، بسیار متقاعد کننده است، در حالی که MongoDB به طور قابل توجهی انعطاف پذیرتر است ولی به طور کلی سوالی ایجاد میشود که کدام یک از پایگاه داده ها برای طراحی سایت و برنامه نویسی مناسب تر است؟ قبل از مقایسه MySQL و MongoDB، به طور خلاصه به معرفی دو دیتابیس و کارایی آنها میپردازیم.

پایگاه داده MySQL چیست و چه کارایی دارد؟

پایگاه داده MySQL

MySQL “قدیمی” میان سیستم های مدیریت پایگاه داده فعلی است. این نرم افزار که ابتدا توسط MySQL AB توسعه داده شد و اکنون توسط Oracle Corporation توزیع می شود، از سال ۱۹۹۵ وجود دارد. MySQL منبع باز است و به عنوان یک سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه ای (RDBMS) در درجه اول برای ذخیره سازی داده های خدمات وب استفاده می شود. شرکت های بزرگی مانند متا، توییتر یا یوتیوب به طور کامل یا جزئی به MySQL متکی هستند که در محصولات متعددی نیز تعبیه شده است. این نرم افزار از جمله بر روی لینوکس، macOS و ویندوز اجرا می شود و به راه حل پیش فرض برای پایگاه های داده تبدیل شده است. این نام از “My” و “Structured Query Language” تشکیل شده است.

پایگاه داده MongoDB چیست و چه کارایی دارد؟

پایگاه داده Mongodb

MongoDB کاملاً جوان‌تر از MySQL است، اما از زمان انتشار اولیه آن در سال ۲۰۰۹، طرفداران وفاداری ایجاد کرده است. این نرم افزار به زبان C نوشته شده و مستند گرا است. MongoDB خود را به عنوان یک سیستم NoSQL می بیند، مهمتر از همه، ویژگی خاص چنین روش غیر رابطه ای مقیاس پذیری عالی آن است که MongoDB را نیز مشخص می کند MongoDB نیز منبع باز است.

شباهت های MySQL در مقابل MongoDB

اگر این دو سیستم را با هم مقایسه کنید، متوجه می شوید که هر دو سیستم شباهت ها و اشتراکاتی دارند. بنابراین، قبل از اینکه به تفاوت ها نگاه کنیم، که برخی از آنها قابل توجه هستند، ارزش دارد به نکاتی که این دو حریف را به هم متصل می کند نگاهی بیندازیم.

هدف: همانطور که MySQL و MongoDB با یکدیگر متفاوت هستند، در هسته خود با هدف مشابهی استفاده می شوند. هر دو به عنوان سیستم های مدیریتی برای پایگاه های داده عمل می کنند و عمدتاً هنگام کار با پروژه های وب استفاده می شوند. به عنوان مثال شما میتوانید برای طراحی وب سایت از سرور و یا هاست های توشن استفاده کنید.
سیستم عامل: هر دو سیستم را می توان با تمام سیستم عامل های رایج استفاده کرد.
منبع باز:  هر دو سیستم رایگان و متن باز هستند. این بدان معنی است که آنها می توانند از نظر تئوری بیشتر توسعه داده شوند و به دلخواه به سیستم مورد نظر تطبیق داده شوند.
جامعه و مستندات: هر دو پایگاه داده طرفداران بسیار زیادی دارند. کاربران می توانند به سرعت کمک و پاسخ به سوالات و مشکلات را بیابند. علاوه بر این، هر دو سیستم به خوبی مستند هستند، به طوری که بسیاری از ابهامات را می توان به راحتی توسط خود کاربران برطرف کرد.
نحوه یادگیری: از آنجایی که هر دو گزینه ساختار منطقی دارند، درک ویژگی ها و ساختار نسبتاً آسان است. چه بخواهید MySQL را یاد بگیرید یا برای آموزش کاربردی MongoDB بروید، می توانید به سرعت پیشرفت کنید.

تفاوت های MySQL در مقابل MongoDB

در حالی که هر دو سیستم چند چیز مشترک دارند، تفاوت ها به وضوح بیشتر از شباهت ها است. به این ترتیب MongoDB و MySQL در مقایسه مستقیم از یکدیگر متمایز می شوند:
عملکرد

احتمالاً بزرگترین و واضح ترین تفاوت را می توان در عملکرد یافت. MySQL از یک رویکرد رابطه ای استفاده می کند. تمام داده ها در جداول حاوی ستون و ردیف ذخیره می شوند. سپس از یک کلید برای پیوند دادن اینها به یکدیگر در هنگام ایجاد پرس و جو استفاده می شود. در مقابل، MongoDB یک سیستم شی یا سند گرا است. داده ها در فرمت BSON ذخیره می شوند که شبیه JSON (نشانگذاری شی جاوا اسکریپت) است. سپس می توان آنها را به دلخواه در مجموعه ها ترکیب کرد. در مقایسه MySQL در مقابل MongoDB، اسناد مشمول یک طرح ثابت نیستند، در حالی که جداول همیشه ساختار یکسانی دارند.

MySQL و MongoDB نیز ترتیبات پرس و جو متفاوتی دارند. در حالی که MySQL به طور کامل به SQL به عنوان زبان پرس و جو متکی است و از تابع join برای کار با جداول دیگر برای بازیابی داده ها استفاده می کند، MongoDB رویکرد متفاوتی را اتخاذ می کند. MQL (Mongo Query Language) یک زبان جداگانه است که وظیفه پردازش داده ها را بر عهده دارد. این توابع CRUD متعددی را ارائه می دهد (ایجاد، خواندن، به روز رسانی، حذف).


معماری

همچنین تفاوت های عمده ای در معماری وجود دارد. مدل NoSQL از معماری Nexus پیروی می کند و بنابراین نسبتاً انعطاف پذیر است. از سوی دیگر، MySQL به معماری کلاسیک مشتری-سرور متکی است و بنابراین با عملکرد ذخیره سازی بهینه امتیاز می گیرد.
انعطاف پذیری

نکات ذکر شده در بالا نشان می دهد که راه حل جدیدتر در دوئل MongoDB در مقابل MySQL می تواند بسیار انعطاف پذیرتر استفاده شود. این هدف یکی از دلایل اصلی توسعه راه حل NoSQL بود. طرح ها را می توان به راحتی، سریع و بدون توقف تغییر داد. از طرف دیگر MySQL بر یک طرحواره ثابت تکیه دارد که همه جداول تابع آن هستند و تغییرات به راحتی انجام نمی شود. وضعیت در مورد مقیاس پذیری مشابه است. MySQL در اینجا نیز نسبتاً ثابت است، فقط مقیاس بندی عمودی امکان پذیر است. از طرف دیگر MongoDB بسیار انعطاف پذیر است و گزینه های مقیاس بندی افقی را ارائه می دهد.

سرعت

رویکرد رایگان و انعطاف پذیر به این معنی است که MongoDB سریعتر از MySQL است. سوالات را می توان بلافاصله پاسخ داد و پردازش کرد. از طرف دیگر، MySQL به دلیل ساختار جدول ثابت، تا حدودی کندتر است که با مقادیر زیادی داده سروکار دارد.
امنیت

ساختارهای نسبتاً سفت و سخت تضمین می کنند که MySQL به طور قابل توجهی ایمن تر در نظر گرفته می شود. با MongoDB، در صورت بروز اشتباه در هنگام ایجاد یک ساختار، مشکلات امنیتی ممکن است رخ دهد.

مزایا و معایب MySQL و MongoDB

اگر با این سوال روبرو هستید که در آینده به کدام سیستم مدیریت داده اعتماد کنید، نگاهی به مزایا و معایب مربوطه کمک می کند.

مزایا و معایب MySQL

مزایا:

  • تطبیق پذیری: MySQL با پلتفرم ها، شبکه ها و سیستم های متعدد سازگار است و برای انواع فرمت ها و اندازه ها مناسب است.
  • امنیت: MySQL به خوبی توسط ویژگی های امنیتی مانند SSL و ساختارهای ثابت محافظت می شود.
  • کاربر پسند بودن: MySQL بسیار کاربرپسند، آسان برای یادگیری و بسیار خوب مستند است.
  • موتور ذخیره سازی: یک موتور ذخیره سازی مفید به شما امکان می دهد جداول را که اغلب استفاده می کنید شناسایی کنید.

معایب:

  • انعطاف پذیری: MySQL به طور قابل توجهی ثابت تر از MongoDB است.
  • وابستگی: سیستم به SQL وابسته است و هیچ جایگزینی ارائه نمی دهد.
  • یکپارچه سازی: MySQL از ادغام جاوا یا پایتون پشتیبانی نمی کند.

مزایا و معایب MongoDB

مزایا:

  • انعطاف پذیری: MongoDB بسیار انعطاف پذیر، مقیاس پذیر و در نتیجه برای کارهای متعدد قابل استفاده است.
  • همانند سازی: داده ها را می توان به سرعت و به راحتی تکثیر کرد. این از منظر امنیتی نیز سودمند است.
  • ذخیره سازی: حتی داده ها با اندازه ها و فرمت های مختلف را می توان بدون اثرات منفی ذخیره کرد.
  • کاربر پسند بودن: یادگیری MongoDB آسان و بسیار منطقی است.

معایب:

  • مصرف حافظه: مصرف حافظه MongoDB نسبتاً زیاد است.
  • رویه های ذخیره شده: یک منطق ایجاد شده را نمی توان به طور خودکار در پایگاه های داده پیاده سازی کرد.

جمع بندی

هیچ برنده ای در دوئل MySQL در مقابل MongoDB وجود ندارد. هر دو سیستم کاملاً برای هر نوع پایگاه داده مناسب هستند. بنابراین، در نهایت، این بستگی به نیازهای مورد استفاده شما دارد. استفاده از MySQL در ابتدا تا حدودی ساده تر است و به ویژه برای پروژه هایی که از ساختار ثابتی پیروی می کنند یا نیازی به مقیاس بندی ندارند مناسب است. معماری امنیتی قوی نیز در هنگام برخورد با داده های حساس یک مزیت بزرگ است.

اگر به مقیاس پذیری بالا و سرعت اولیه بیشتر نیاز دارید، MonoDB انتخاب خوبی است. با این حال، هر دو سیستم پایگاه داده راه حل های بسیار خوبی ارائه می دهند.

شرکت توشن ارائه دهنده انواع هاست و سرور مجازی ایران و اروپا مناسب برای مدیریت وبسایت ها، انواع اپلیکیشن ها و سیستم های زیر ساخت در شرکت ها و سازمان ها و همچنین استفاده شخصی افراد. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۶۹۹۶ تماس بگیرید.

به این مطلب امتیاز بدهید:
امتیاز دهید
برای خرید سرور بورس توشن اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شش − سه =

سوالات خود را از ما بپرسید!

لطفا پیش از ارسال دیدگاه، چند مورد زیر را مطالعه نمایید:

- دیدگاه خود را به زبان فارسی ارسال نمایید.
- به دیدگاه کاربران دیگر احترام بگذارید، پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، تایید نخواهند شد.
- از ارسال لینک‌ سایت های شخصی و ارائه اطلاعات شخصی در متن دیدگاه پرهیز فرمایید.
- موارد مرتبط با بخش پشتیبانی را از طریق مرکز پشتیبانی مطرح فرمایید تا در اسرع وقت بررسی شوند.

بهترین سرویس ، کمترین قیمت

برخی از مشتریان خدمات مجموعه توشن

برخی از مشتریان توشن!

افتخار میکنیم که به ما اعتماد کرده اید...

اینستاگرام توشن را دنبال کنید...
تماس سریع