آیا سیستم عامل لینوکس ویروسی می شود؟

جهت خرید سرور ترید و بایننس اینجا کلیک کنید

آیا سیستم عامل لینوکس ویروسی می شود؟

آیا سیستم عامل لینوکس ویروسی می شود؟

احتمالا شما هم این افسانه را شنیده اید که لینوکس ویروسی نمی شود و به همین دلیل به استفاده از لینوکس روی آورده اید. در این مقاله توضیح می‌ دهیم که این موضوع حقیقت است یا افسانه.

برای خرید سرور بورس توشن اینجا کلیک کنید

اکثر کاربران حرفه ای ویندوز ترجیح می دهند به صورت مداوم آنتی ویروس نصب شده روی سیستم خود را آپدیت کنند. تا از سیستم خود در برابر بد افزارها و ویروس ها حفاظت کنند. در خصوص ویروسی شدن یا نشدن سیستم های لینوکسی باید بگوییم که ویروسی نشدن سیستم لینوکسی در واقع یک افسانه است. حقیقت این است که بدافزارها و ویروس های خطرناک هنوز هم می توانند به سیستم های لینوکس نفوذ کنند. البته، لازم نیست ناامید شوید زیرا لینوکس به طور کلی به آنتی ویروس نیاز ندارد.

با خواندن این مقاله متوجه خواهید شد که لینوکس چقدر آسیب‌پذیر است، چرا لزوماً به آنتی‌ویروس روی آن نیاز ندارید و بهترین روش‌ها برای ایمن نگه‌داشتن یک سیستم لینوکس چیست. همراه ما باشید و مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

چرا لینوکس ویروسی نمی شود؟

با وجود این که سیستم عامل لینوکس نسبت به ویندوز امنیت بالاتری در مقابل ویروس ها دارد، اما همچنان امکان ویروسی شدن آن وجود دارد. امنیت بالای لینوکس دلایل متعددی دارد. در ادامه به معرفی و توضیح این موارد می پردازیم.

۱-منبع باز یا اپن سورس بودن لینوکس

یکی از دلایل اصلی ویروسی نشدن لینوکس، ساختار امنیتی آن است. لینوکس یک سیستم عامل منبع باز است. و توسعه دهندگان بسیاری وجود دارند که به طور مداوم در حال بررسی و بهبود امنیت آن هستند. اگر حفره یا آسیبی در لینوکس کشف شود، این توسعه‌دهندگان به سرعت این حفره ها را شناسایی می کنند و سعی می کنند که به رفع آسیب‌پذیری‌ها و نفوذهای احتمالی بپردازند.

 ۲-تفاوت بین مدیران و حساب های کاربری

در لینوکس نیز مانند سیستم های یونیکس، تفاوت آشکاری بین حساب های کاربری و مدیران وجود دارد. در صورت غیرمحتملی که یک ویروس بر سیستم لینوکس تأثیر بگذارد، انتشار ویروس در کل سیستم بسیار چالش برانگیز خواهد بود. فقط حساب های کاربری ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند. با این حال، هر چیزی که نیاز به حقوق مدیر داشته باشد، تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت.

۳- جلوگیری کردن از ویروس های گسترده سیستم

از آن جایی که در لینوکس اکثر ویروس ها شامل کاربران خاصی می شود، ویروس های سیستمی در سیستم های لینوکس نادر هستند. اگر یک ویروس یک کاربر را آلوده کند،  فقط فایل هایی که آن کاربر به آن ها دسترسی دارد را تحت تاثیر قرار می دهد. و بقیه فایل ها به صورت دست نخورده باقی می مانند.

۴-انجمن بزرگ و حامی

همه سیستم عامل ها دارای نقص هستند و مهاجمان سایبری از این باگ ها برای هدف قرار دادن سیستم های خاص استفاده می کنند. هر هکری می تواند به سرعت و به راحتی از یک مشکل حل نشده استفاده کند. سایر سیستم عامل ها نیز گهگاه به اشکالات سیستم خود رسیدگی می کنند، اما تعداد برنامه نویسانی که به طور قابل توجهی این مشکلات را جستجو می کنند نسبت به جامعه لینوکس کمتر است. لینوکس به دلیل منبع باز بودن آن برای همه برنامه نویسان و هکرها قابل دسترسی است. یک ایمیل کوتاه به توسعه‌دهندگان، مشکلاتی را که یک برنامه‌نویس تشخیص می‌دهد رسیدگی می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به کار روی پروژه ادامه دهند. جامعه لینوکس برای اطمینان از ایمن بودن سیستم عامل حیاتی است.

۵-گروه هدف کوچک

از آن جایی که ایجاد یک ویروس به تلاش زیادی نیاز دارد، اکثر افرادی که یک ویروس را می سازند، تا آنجا که می توانند کاربران را هدف قرار می دهند. هدف قرار دادن چنین گروه کوچکی از کاربران هیچ وقت در دستور کار هکرها نیست. زیرا سهم بازار دسکتاپ لینوکس تنها دو تا سه درصد از کاربران است. اکثر کاربران لینوکس، افراد حرفه ای کامپیوتر هستند که فریب چنین افراد آگاه، برای هکرها بسیار دشوار می شود.

۶- مجوزهای کاربر و فناوری های امن

همانطور که می دانید، سیستم های لینوکس به طور پیش فرض با مجوزهای کاربر محدود اجرا می شوند که تکثیر بدافزار را سخت تر می کند. لینوکس یک محیط چند کاربره ارائه می دهد و هر کاربر به مجموعه خاصی از امتیازات دسترسی دارد.
به عنوان مثال، برای جلوگیری از نصب بدافزار بدون آگاهی کاربر، کاربر باید دارای قابلیت های مدیریتی برای نصب نرم افزار باشد. به این ترتیب، هنگامی که کاربر با ویروسی مواجه می شود، اغلب فقط فایل هایی که  خود آن کاربر می تواند به آنها دسترسی داشته باشد آسیب می بیند. بقیه فایل ها تغییر نمی کنند.

۶ روش برای ایمن نگه داشتن سیستم های لینوکس

آیا سیستم عامل لینوکس ویروسی می شود؟

اکنون که می‌دانید لینوکس کاملاً در برابر ویروس‌ها مصون نیست، باید یاد بگیرید که اگر نمی‌خواهید آنتی ویروس نصب کنید چگونه سیستم لینوکس خود را ایمن نگه دارید. در اینجا پرکاربردترین روش ها برای ایمن ماندن در حین استفاده از لینوکس بدون استفاده از آنتی ویروس آورده شده است:

۱. سیستم لینوکس خود را به روز نگه دارید

یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید برای حفظ امنیت سیستم خود انجام دهید، به روز رسانی مکرر آن با جدیدترین راه کارهای امنیتی است. به‌روز ماندن در سیستم‌های لینوکس ساده است، زیرا لینوکس اغلب به‌روزرسانی‌های خودکار ارائه می‌دهد. هر سیستمی باید همیشه آخرین نسخه نرم افزار را اجرا کند. نرم افزار اصلاح شده علاوه بر دادن گزینه های اضافی به مشتریان، مشکلات و اشکالات را نیز برطرف می کند. علاوه بر این، مطمئن شوید که نرم‌افزاری که روی سیستم لینوکس خود نصب می‌کنید از منابع قابل اعتماد تهیه شده باشد.

۲. فایروال های مبتنی بر لینوکس را روشن کنید

برای جلوگیری از ترافیک غیرمجاز باید از فایروال استفاده کنید. بر اساس قوانین از پیش تعیین شده، می توان از فایروال برای مسدود کردن ترافیک شبکه ورودی و خروجی استفاده کرد. با این کار می توانید از ورود یا خروج بدافزار به دستگاه خود جلوگیری کنید.

۳. امتیازات root را فقط با مدیران مورد اعتماد به اشتراک بگذارید

سیستم‌های لینوکس به‌طور پیش‌فرض با مجوزهای کاربر محدود اجرا می‌شوند، که کار کردن و تکثیر بدافزار را سخت‌تر می‌کند. در صورت امکان به‌عنوان یک کاربر معمولی به‌جای کاربر اصلی که تمام حقوق مدیریتی را دارد اجرا کنید.

۴. از رمزهای عبور قوی استفاده کنید

برای اینکه کاملاً ایمن باشید، توصیه می شود از رمزهای عبور قوی استفاده کنید، گاهی اوقات آنها را تغییر دهید و به طور منظم نسخه پشتیبان تهیه کنید.

۵. نرم افزار را فقط از منابع معتبر نصب کنید

از دانلود و نصب نرم افزار از منابع نامعتبر خودداری کنید، همیشه از منابع قابل اعتماد مانند مخازن بسته های رسمی برای توزیع خود استفاده کنید.

۶. فقط دستورات معتبر لینوکس را اجرا کنید

مهم است که دستورات لینوکس را که به آنها اعتماد ندارید اجرا نکنید. قبل از کپی و چسباندن دستوری که در جایی در ترمینال خوانده اید، از خود بپرسید که آیا می توانید به منبع اعتماد کنید. حتما قبل از استفاده از دستورات لینوکس تحقیق کنید که دستور مورد نظر خطرناک نباشد.

نتیجه گیری

در این مطلب به بررسی و تحلیل این افسانه که لینوکس ویروسی نمی شود پرداختیم. مهم ترین دلایل ویروسی نشدن سیستم عامل لینوکس را بررسی کردیم و نیز در مورد ۶ روش مهم برای ایمن نگه داشتن سیستم های لینوکس صحبت کردیم.

جهت خرید هاست لینوکس با قیمت مناسب و کیفیت عالی می توانید از طریق شماره تلفن ۰۲۱۹۱۰۰۶۹۹۶ با کارشناسان ما تماس بگیرید.

به این مطلب امتیاز بدهید:
امتیاز دهید
برای خرید سرور ترید توشن اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده + 2 =

سوالات خود را از ما بپرسید!

لطفا پیش از ارسال دیدگاه، چند مورد زیر را مطالعه نمایید:

- دیدگاه خود را به زبان فارسی ارسال نمایید.
- به دیدگاه کاربران دیگر احترام بگذارید، پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، تایید نخواهند شد.
- از ارسال لینک‌ سایت های شخصی و ارائه اطلاعات شخصی در متن دیدگاه پرهیز فرمایید.
- موارد مرتبط با بخش پشتیبانی را از طریق مرکز پشتیبانی مطرح فرمایید تا در اسرع وقت بررسی شوند.

بهترین سرویس ، کمترین قیمت

برخی از مشتریان خدمات مجموعه توشن

برخی از مشتریان توشن!

افتخار میکنیم که به ما اعتماد کرده اید...

اینستاگرام توشن را دنبال کنید...
تماس سریع